Abuzurile din Romania trec oceanul
Quoted post
Musafir |
#26001 Re:2014-01-15 05:54O analiză de unde să alegi ce-ţi pare relevant şi util. În care state membre ale Uniunii Europene se poate suspenda Presedintele şi care este regimul juridic prin care se face aceasta? Este cvorumul o cerinţă obişnuită? Care este normalul/justul/echitabilul? Vă prezint în cele ce urmează o analiză comparative şi simplificată a diverselor regimuri de suspendare a preşedinţilor din majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene. Pentru aceast studiu s-au folosit ca sursă textele constituţiilor statelor implicate în discuţie. Vă reamintesc că în Romania suspendarea preşedintelui ca act politic, potrivit constituţiei şi legilor în vigoare, se poate face după un aviz consultativ al Curtii Constituţionale, suspendare care se poate transforma în demitere dacă se confirmă ulterior prin referendum, cu condiţia existentei unui cvorum de 50% + 1, majoritate absoluta. Motivele suspendării sunt restrânse la o categorie de acţiuni şi anume fapte grave săvârşite de preşedinte prin care se încalcă prevederile Constituţiei, o singură faptă gravă nefiind suficientă. Ce spun constituţiile altor state member UE despre suspendarea preşedintelui? Reţinetinem că Olanda, Belgia, Regatul Unit, Spania, Danemarca, Suedia sunt monarhii şi nu fac parte din această analiză. 1. State in care suspendarea politica a presedintelui nu poate fi operată. Aici intră în discuţie următoarele state membre: Franţa, Polonia, Italia, Republica Cehă, Estonia, Portugalia şi Cipru. Suspendarea preşedintelui nu poate fi executată de către parlament iar poporul nu are nici un control direct politic asupra preşedintelui, singura opţiune fiind sancţionarea politică la alegeri, cel mai frecvent din 5 în 5 ani, după caz. Aici trebuie făcută o precizare teoretică. Democraţia este de două feluri: directă şi indirectă (reprezentativă). Democraţia directă este cea prin care poporul îşi exercită activ cratos-ul (adică puterea) în viaţa de zi cu zi implicându-se direct şi personal în deciziie politice (un exemplu este democraţia ateniană, sec. V î.Hr.). Democraţia indirectă sau reprezentativă este cea prin care poporul mandatează prin vot reprezentanţi politici o dată la câţiva ani. Acest mandat însă este în esenţă irevocabil, sancţionarea poporului facându-se la următoarele alegeri pentru a nu crea instabilitate politică, economică sau insecuritate, inconsistenţă sau discontinuitate politică (să ne imaginăm cum ar arăta un stat care îşi schimba leaderii, ca să fim realişti, să spunem o dată la 6 luni prin care să-i penalizeze pentru greşelile care le fac). În schimb pentru a preveni abuzuri precum dictatorii sau oligarhii sistemul democratic este balansat iar cele 3 puteri în stat au sancţiuni reciproce, unele faţă de altele. Ca să revenim, probabil vă veţi întreba cum se poate scăpa repede, înainte de noile alegeri, de un preşedinte dictator în statele acestea în care preşedintele nu poate fi suspendat de parlament şi demis prin referendum. În aceste state, controlul si balanţa puterilor in stat, “împotriva preşedintelui” se face prin punerea sub acuzare şi condamnarea preşedintelui, decizie care este dată de Înalta Curte de Justiţie/Curtea Supremă a statului. Astfel presedintele poate fi demis doar printr-o decizie judecătorească, abilitată în a aprecia dacă preşedintele este culpabil după caz, fie de “înaltă trădare”, fie de “alte crime grave”. Însă aici este necesară precizarea că preşedintele în aceste state, nu este sancţionat pentru politica sa proastă ci pentru crime grave, cad sub incidenta dreptului penal. Chiar mai mult, în unele din aceste state, precum Franţa, preşedintele poate dizolva parlamentul şi încă fără motiv, o dată la doi ani, după consultarea premierului şi a preşedinţilor camerelor adunării parlamentare. Ca o paranteză, în România şi preşedintele poate dizolva parlamentul numai o singură dată daca acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură. 2. State in care suspendarea sau demiterea politică a preşedintelui poate fi realizată de către Parlament. a. State în care preşedintele este ales de către Parlament. In state precum Letonia, Grecia, Malta preşedintele poate fi revocat direct politic de către parlament fără alte măsuri suplimentare ( deoarece este ales de parlament!) pentru “comportament neadecvat”, “incapabilitate”, “incalcari de constituţie”. În Grecia, preşedintele la rândul lui, la propunerea premierului (care a primit votul de încredere) poate dizolva parlamentul. În acest caz, decizia de demitere luată de parlament nu necesită aprobare prin referendum. b. State în care preşedintele este ales de către popor prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
În concluzie, metodele de demitere a preşedinţilor statelor membre UE exista , însă Romania şi Slovacia sunt singurele state in UE în care un preşedinte ales de cetăţeni poate fi suspendat de Parlament, decizia unei Curţi Constitutionale nefiind tranşantă, demiterea survenind atunci cand cetăţenii validează, cu condiţia cvorumului, suspendarea preşedintelui. Doar că în cazul Slovaciei, legislativul si-a dat seama ca aceasta masura poate fi abuziva: in cazul in care presedintele nu este demis, parlamentul e dizolvat ca sancţiune pentru măsura-i care s-a dovedit abuzivă. În toate celelalte state membre, preşedintele ales de cetăţeni poate fi doar direct demis, aceasta după hotarârea unei Instanţe Judecătoreşti, fie ea Curte Constituţională (care apreciaza dacă Constituţia a fost grav încălcată) fie prin Înalta Curte (care apreciază înalta tradare sau alte crime grave), nicidecum un presedinte, într-un sistem democratic indirect neputând fi demis pentru lipsă de susţinere politică sau populara. Romania a pus în aplicare prevederile constituţionale ale suspendării, până acum de 3 ori, în timp ce celelalte state membre niciodată, fie că vorbim despre suspendare ori demitere. Se poate pomeni în schimb demisia în cazul preşedintelui Ungariei pentru plagiat, dar ceilalţi presedinţi au fost perfecţi ori în Romania parlamentul abuzează de această literă de lege? Raspunsul îi aparţine cititorului.
|
Raspunsuri
Musafir |
#26028 Re: Re:2014-01-15 08:05:21O analiză de unde să alegi ce-ţi pare relevant şi util. În care state membre ale Uniunii Europene se poate suspenda Presedintele şi care este regimul juridic prin care se face aceasta? Este cvorumul o cerinţă obişnuită? Care este normalul/justul/echitabilul? Vă prezint în cele ce urmează o analiză comparative şi simplificată a diverselor regimuri de suspendare a preşedinţilor din majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene. Pentru aceast studiu s-au folosit ca sursă textele constituţiilor statelor implicate în discuţie. Vă reamintesc că în Romania suspendarea preşedintelui ca act politic, potrivit constituţiei şi legilor în vigoare, se poate face după un aviz consultativ al Curtii Constituţionale, suspendare care se poate transforma în demitere dacă se confirmă ulterior prin referendum, cu condiţia existentei unui cvorum de 50% + 1, majoritate absoluta. Motivele suspendării sunt restrânse la o categorie de acţiuni şi anume fapte grave săvârşite de preşedinte prin care se încalcă prevederile Constituţiei, o singură faptă gravă nefiind suficientă. Ce spun constituţiile altor state member UE despre suspendarea preşedintelui? Reţinetinem că Olanda, Belgia, Regatul Unit, Spania, Danemarca, Suedia sunt monarhii şi nu fac parte din această analiză. 1. State in care suspendarea politica a presedintelui nu poate fi operată. Aici intră în discuţie următoarele state membre: Franţa, Polonia, Italia, Republica Cehă, Estonia, Portugalia şi Cipru. Suspendarea preşedintelui nu poate fi executată de către parlament iar poporul nu are nici un control direct politic asupra preşedintelui, singura opţiune fiind sancţionarea politică la alegeri, cel mai frecvent din 5 în 5 ani, după caz. Aici trebuie făcută o precizare teoretică. Democraţia este de două feluri: directă şi indirectă (reprezentativă). Democraţia directă este cea prin care poporul îşi exercită activ cratos-ul (adică puterea) în viaţa de zi cu zi implicându-se direct şi personal în deciziie politice (un exemplu este democraţia ateniană, sec. V î.Hr.). Democraţia indirectă sau reprezentativă este cea prin care poporul mandatează prin vot reprezentanţi politici o dată la câţiva ani. Acest mandat însă este în esenţă irevocabil, sancţionarea poporului facându-se la următoarele alegeri pentru a nu crea instabilitate politică, economică sau insecuritate, inconsistenţă sau discontinuitate politică (să ne imaginăm cum ar arăta un stat care îşi schimba leaderii, ca să fim realişti, să spunem o dată la 6 luni prin care să-i penalizeze pentru greşelile care le fac). În schimb pentru a preveni abuzuri precum dictatorii sau oligarhii sistemul democratic este balansat iar cele 3 puteri în stat au sancţiuni reciproce, unele faţă de altele. Ca să revenim, probabil vă veţi întreba cum se poate scăpa repede, înainte de noile alegeri, de un preşedinte dictator în statele acestea în care preşedintele nu poate fi suspendat de parlament şi demis prin referendum. În aceste state, controlul si balanţa puterilor in stat, “împotriva preşedintelui” se face prin punerea sub acuzare şi condamnarea preşedintelui, decizie care este dată de Înalta Curte de Justiţie/Curtea Supremă a statului. Astfel presedintele poate fi demis doar printr-o decizie judecătorească, abilitată în a aprecia dacă preşedintele este culpabil după caz, fie de “înaltă trădare”, fie de “alte crime grave”. Însă aici este necesară precizarea că preşedintele în aceste state, nu este sancţionat pentru politica sa proastă ci pentru crime grave, cad sub incidenta dreptului penal. Chiar mai mult, în unele din aceste state, precum Franţa, preşedintele poate dizolva parlamentul şi încă fără motiv, o dată la doi ani, după consultarea premierului şi a preşedinţilor camerelor adunării parlamentare. Ca o paranteză, în România şi preşedintele poate dizolva parlamentul numai o singură dată daca acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea guvernului în termen de 60 de zile de la prima solicitare şi numai după respingerea a cel puţin două solicitări de învestitură. 2. State in care suspendarea sau demiterea politică a preşedintelui poate fi realizată de către Parlament. a. State în care preşedintele este ales de către Parlament. In state precum Letonia, Grecia, Malta preşedintele poate fi revocat direct politic de către parlament fără alte măsuri suplimentare ( deoarece este ales de parlament!) pentru “comportament neadecvat”, “incapabilitate”, “incalcari de constituţie”. În Grecia, preşedintele la rândul lui, la propunerea premierului (care a primit votul de încredere) poate dizolva parlamentul. În acest caz, decizia de demitere luată de parlament nu necesită aprobare prin referendum. b. State în care preşedintele este ales de către popor prin vot universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
În concluzie, metodele de demitere a preşedinţilor statelor membre UE exista , însă Romania şi Slovacia sunt singurele state in UE în care un preşedinte ales de cetăţeni poate fi suspendat de Parlament, decizia unei Curţi Constitutionale nefiind tranşantă, demiterea survenind atunci cand cetăţenii validează, cu condiţia cvorumului, suspendarea preşedintelui. Doar că în cazul Slovaciei, legislativul si-a dat seama ca aceasta masura poate fi abuziva: in cazul in care presedintele nu este demis, parlamentul e dizolvat ca sancţiune pentru măsura-i care s-a dovedit abuzivă. În toate celelalte state membre, preşedintele ales de cetăţeni poate fi doar direct demis, aceasta după hotarârea unei Instanţe Judecătoreşti, fie ea Curte Constituţională (care apreciaza dacă Constituţia a fost grav încălcată) fie prin Înalta Curte (care apreciază înalta tradare sau alte crime grave), nicidecum un presedinte, într-un sistem democratic indirect neputând fi demis pentru lipsă de susţinere politică sau populara. Romania a pus în aplicare prevederile constituţionale ale suspendării, până acum de 3 ori, în timp ce celelalte state membre niciodată, fie că vorbim despre suspendare ori demitere. Se poate pomeni în schimb demisia în cazul preşedintelui Ungariei pentru plagiat, dar ceilalţi presedinţi au fost perfecţi ori în Romania parlamentul abuzează de această literă de lege? Raspunsul îi aparţine cititorului.
|
Heil Hitler |
#26046 Re: Re:2014-01-15 08:50:41Eu tocmai am vrut sa atrag atentia, si sa se schimbe ceva juridic Constitutional. Continui sa cred ca in actualul sistem juridic Constitutional, Referendumul De Demitere nu are ce cauta, cel putin in forma asta. Dupa cum ai foarte bine expus, noi suntem originali. Ca la noi la nimeni. Si cum noi in tot ceea ce dorim a fi originali, intotdeauna ne facem de ras cu stupiditati...Numai ganditi-va la ce rezultate s-au obtinut la ele, numai ce tiganii de discutii s-au iscat: parlamentul a abuzat, nu are dovezi pt a suspenda, e cvorum , nu e cvorum, CCR e basist, Aspazii e nush cum...etc. De ce oare toate astea? Pentru ca avem aberatii Constitutionale, sa nu mai vorbim de legi...ca asa e la noi |
Heil Hitler |
#26079 Re: Re:2014-01-15 10:38:45Eu tocmai am vrut sa atrag atentia, si sa se schimbe ceva juridic Constitutional. Continui sa cred ca in actualul Regim juridic Constitutional, Referendumul De Demitere nu are ce cauta, cel putin in forma asta. Dupa cum ai foarte bine expus, noi suntem originali. Ca la noi la nimeni. Si cum noi in tot ceea ce dorim a fi originali, intotdeauna ne facem de ras cu stupiditati...Numai ganditi-va la ce rezultate s-au obtinut la ele, numai ce tiganii de discutii s-au iscat: parlamentul a abuzat, nu are dovezi pt a suspenda, e cvorum , nu e cvorum, CCR e basist, Aspazii e nush cum...etc. De ce oare toate astea? Pentru ca avem aberatii Constitutionale, sa nu mai vorbim de legi...ca asa e la noi |
DEMISIA IOHANNIS ȘI JUDECATORI CCR
Suspendarea celor 9 judecatori ai CCR
SUNT FEMEIE ȘI AM DEMNITATE, SUSȚIN DIANA GUDIMA!
Interzicerea comercializarii si folosirii petardelor pe intreg teritoriul Romaniei!!!
Doriți să schimbați ceva?
Schimbarea nu se întâmplă dacă tăceți. Autorul acestei petiții a luat atitudine și a acționat. Veți face la fel? Porniți o mișcare socială creând o petiție.
Creeați propria dumneavoastră petițieAlte petiții care v-ar putea interesa
DEMISIA IOHANNIS ȘI JUDECATORI CCR
32620 Creat: 2024-12-07
Interzicerea comercializarii si folosirii petardelor pe intreg teritoriul Romaniei!!!
61807 Creat: 2020-01-02
Cerem oficial retragerea definitiva a licenței de funcționare a postului de televiziune Antena 3 CNN
26715 Creat: 2024-11-27
Închiderea postului Antena 3
11011 Creat: 2024-11-28
Petiție către Consiliul Local al Sectorului 4
541 Creat: 2024-12-18
Suspendarea celor 9 judecatori ai CCR
11979 Creat: 2024-12-06
Alegeri libere
21502 Creat: 2024-12-06
Suspendarea din funcție a domnului Președinte a României Klaus Iohannis
5615 Creat: 2024-12-06
CEREM DESFIINȚAREA CCR
20612 Creat: 2020-03-02
Petitie către Curtea Constituțională a României Subiect: Menținerea în cursa prezidențială a domnului Călin Georgescu
21635 Creat: 2024-11-28
Solicitare de revocare a deciziei privind schimbarea locației de desfășurare a antrenamentelor de gimnastică ritmică
108 Creat: 2024-12-17
Anularea decizii de demitere a presedintelui CSE CNME
97 Creat: 2024-12-17
Il sustin pe Calin Georgescu la presedintie 2024
2283 Creat: 2024-12-03
Contestație deciziei CCR la data 06.12.2024
3484 Creat: 2024-12-06
Plângere contra CCR
15677 Creat: 2024-12-06
Cerem iluminat festiv în Sectorul 3 pentru sărbătorile de iarnă!
64 Creat: 2024-12-16
Cerem DEMISIA lui Klaus Iohannis pentru trădare!
910 Creat: 2024-12-06
MEMORANDUM de INȚELEGERE între POPORUL ROMÂN și STATUL ROMÂN
58 Creat: 2024-12-18
Dreptul studenților Politehnicii București la apă caldă și căldură trebuie respectat!
2454 Creat: 2024-11-30
CEREM DREPTUL LA VIATA PENTRU CAINII DIN ADAPOSTUL PUBLIC TARGU JIU
24369 Creat: 2024-08-16