Respectaţi Legea Educaţiei Naţionale la UMF Tg. Mureş!

Quoted post

Judex

#1276 Re: Re: Re:

2012-03-22 22:59

#1220: - Re: Re:

Eu nu agit spiritele, eu caut să lămuresc lucrurile. Dacă nu sunteţi de acord cu mine, şi e normal să fie şi aşa, mă puteţi combate, dar cu argumente, nu cu cele de tipul că "aşa vreau eu!". Acesta nu poate fi argument.

Cred că "în capul dvs. nu încape" ideea că noi vă respectăm ca cetăţeni egali nouă, ai acestei ţări. Aveţi dreptul la învăţătură pentru toate gradele unde învăţămîntul este OBLIGATORIU şi unde să vă perfecţionaţi însuşirea limbii statului pe care, de voie sau de nevoie trebuie să-l respectaţi. Unde învăţămîntul este facultativ, acolo trebuiesc impuse nişte obligaţii. Acelea ca efortul întregii cetăţi pentru ca dvs să vă însuşiţi cunoştinţele, să fie benefic întregii cetăţi. Cred că aţi înţeles. Atîta timp cît la Tg. Mureş există faculţăţi ce vă permit dvs., celor care posedaţi deja limba cetăţii, să urmaţi cursurile acelei faculţăţi. Mai greu este pentru acei ce nu cunosc deloc limba cetăţii. Însă chiar şi atunci, cu un oarecare efort se poate depăţi acest impediment. De ex. atunci cînd colegi de-ai mei au fost trimişi să înveţe la Budapesta unde nu cunoşteau o boabă ungureşte, s-au dus cu bucurie, fiindcă li s-a lărgit orizontul cunoaşterii.

Vorbiţi de segregare sau izolare. Păi, după cum văd că procedaţi dvs., ceea ce faceţi, tocmai asta înseamnă în limba română. De ce vreţi să vă izolaţi de studenţii români?, în majoritate copii ai locului. Vreţi un număr mai mare de locuri pentru a fi servită mai bine zona dvs., compactă etnic, poftim, solicitaţi un număr mai mare de locuri pentru etnicii maghiari. Am dat noi astfel de posibilităţi şi la ţigani, dvs. de ce nu v-am da? Înţelegem că vreţi să-i serviţi mai bine pe conaţionalii dvs. mai vîrstnici care nu cunosc aşa de bine limba română. Ce n-am făcut noi pentru dvs.? Am făcut şi discriminare pozitivă, cînd poate n-ar fi trebuit.

Fii fără grijă, nimeni nu vrea să vă asimileze. Vorbiţi bine limba dvs. si pe aceea statului, şi nimeni nu are nimic cu dvs. N-au reuşit ungurii timp de 1000 de ani să-i asimileze pe olahi, pe slovaci, croaţi sau nemţi şi o să o facem noi cu dvs. care sunteţi caractere atît de puternice?

 

Raspunsuri


Musafir

#1280 Re: Re: Re: Re:

2012-03-22 23:25:08

#1276: Judex - Re: Re: Re:

Hai lăsaţi poveştile, domnu Judex că ne-am săturat de ele. Ceea ce scris este OPINIA dumneavoastră (o opinie personală, adică: http://www.youtube.com/watch?v=-U7_iNIgGjc&feature=player_embedded).

 

Spre deosebire de poveştile dumneavoastră (poveşti destul de subiective) CONSTITUŢIA scrie următoarele lucruri:

"România este patria comună şi indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi, fără deosebire de rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, de religie, de sex, de opinie, de apartenenţă politică, de avere sau de origine socială. "



"Statul recunoaşte şi garantează persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la exprimarea identităţii lor etnice, culturale, lingvistice şi religioase."



"Dreptul persoanelor aparţinând minorităţilor naţionale de a învăţa limba lor maternă şi dreptul de a putea fi instruite în această limbă sunt garantate; modalităţile de exercitare a acestor drepturi se stabilesc PRIN LEGE."

 

Această LEGE (despre care CONSTITUŢIA spune că e menită pentru stabilirea modalităţilor de exercitare a drepturilor constituţionale) este tocmai LEGEA EDUCAŢIEI NAŢIONALE.

 

Şi ce scrie Legea Educaţiei Naţionale?

"Art. 135
(1) Invatamantul superior pentru minoritatile nationale se realizeaza:
a) in institutii de invatamant superior in cadrul carora functioneaza facultati/linii/programe de studii cu predare in limba materna;
b) in institutii de invatamant superior multiculturale si multilingve; in acest caz, se constituie sectii/linii cu predare in limbile minoritatilor nationale;
c) in cadrul institutiilor de invatamant superior pot fi organizate grupe, sectii sau linii de predare in limbile minoritatilor nationale, in conditiile legii.
(2) Linia de studiu din cadrul universitatii multilingve si multiculturale se organizeaza in departamente. Cadrele universitare apartinand liniei de studiu adopta si elaboreaza un regulament de functionare propriu, care stabileste procedurile de alegere si alte aspecte specifice structurilor organizatorice ale liniei de studiu respective in concordanta cu Carta universitara, in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(3) Sectia de studiu este o forma de organizare a invatamantului universitar intr-o limba a minoritatilor nationale, care poate fi institutionalizata, atat la nivelul universitatii, cat si in cadrul unei facultati, prin departamentul sectiei, care are in componenta programele de studiu si structurile organizatorice aferente. Sectiile beneficiaza de autonomie universitara in organizarea activitatilor didactice.
"

 

Oricât de valorasă ar fi opinia dumneavoastră, asta NU E MAI PRESUS DE LEGE (de legea despre care tocmai CONSTITUŢIA afirmă că e cea care trebuie să stabileze modalităţile de exercitare a drepturilor constituţionale a minorităţilor pt. învăţământul în limba maternă).

 

Interpretarea domneavoastră (despre înţelesul adevărat al Constituţiei) este într-adevăr foarte interesantă şi captivantă - însă se pare că se diferă de interpretarea CURŢII CONSTITUŢIONALE.

 

Spre marea nefiricire a unor concetăţeni ai noştri, această este singurul organ democratic care are DREPTUL de a contesta constituţionalitatea unei legi în vigoare.

Dumneavoastră sau eu putem avea opinii şi interpretări PERSONALE despre ele - dar ca cetăţeni români suntem OBLIGAŢI să respectăm legile în vigoare şi drepturile constituţionale.

 

Şi cam atât. În rest toate sunt doar poveşti, interpretări şi păreri. Iar la aceasta noi avem o zicală contemporană (preluată dintr-o publicitate populară din televizor):

 

"KÖSZÖNJÜK, EMESE!"

:-))