Demiterea directorului juridic CPR pt. deservicii aduse profesiei


Musafir

/ #966

2018-07-01 18:51

PROFESIA ARDE … ȘI ALEȘII SE PIAPTĂNĂ!

S-au rezolvat toate problemele presante ale profesiei și ale psihologilor, iar acum trebuie să ne axăm pe modificarea și completarea unor norme de drept, care au rămas nerezolvate.

Da! Psihologii, care lucrează la stat, au salarii decente! Psihologii, care lucrează în cabinete, au liste de așteptare! Tinerii dau năvală spre această profesie nobilă, iar publicul larg ne respectă și nu ne mai confundă cu vracii. Suntem bine! Excelent chiar ... Legea 213/2004 și ROFI au fost modificate după o amplă dezbatere publică, actele administrativ normative, emise în mod abuziv de vechea conducere, au fost abrogate din Monitorul Oficial, iar oficialii CPR sunt în permanență invitați la masa dezbaterilor, atunci când se discută aspecte care vizează, chiar și tangențial profesia de psiholog. E minunat!

Revenind la realitate însă, ne dăm seama că cei care au stat un an să conceapă 144 de pagini, se așteaptă ca membrii Comitetului director să le citească, să le analizeze și să facă amendamente în 10 zile. Cum oare?

De asemenea, noi ar trebui să credem că aceste documente chiar vor fi dezbătute în cadrul ședinței Comitetului director din data de 2 iulie. Să stabilești 17 puncte pe ordinea de zi, înseamnă ori că nu ai experiență, ori că ai tupeu - pentru că asta îți trebuie ca să crezi că textele acelea nu vor fi citite și vor fi votate fără discuții.

Totodată, ar fi de așteptat să voteze un for mai mic și mai controlabil aceste documente, și nu un for mai mare, Consiliul Colegiului, care ar putea să îi încurce.

Iată cum actuala conducere face același greșeli pe care le-a făcut și vechea conducere - ignoră Consiliul! La fel ca și ceilalți, când simt că nu mai stăpânesc oamenii, îl ocolesc. Mare greșeală!
Sper ca membrii Comitetului director să nu se lase păcăliți și să nu voteze documente care ies din sfera lor de atribuții.

Pentru edificare, vin cu câteva precizări referitoare la Ordinea de zi a ședinței Comitetului director din 2 iulie 2018, astfel:

1. Prima atribuție a Convenției naționale, conform Art. 27, lit. a) din Lega nr. 213/2004, este aceea că „aprobă Regulamentul de organizare și funcționare internă, Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică, Codul de procedură disciplinară, Normele de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică, precum și modificările la acestea”. Prin urmare, toate aceste documente trebuie înaintate Convenției naționale numai după ce liniile directoare au fost stabilite de către Consiliul Colegiului, indiferent de cine le elaborează, redactează prezintă etc.
2. Prima atribuție a Consiliului Colegiului, conform Art. 30, lit. a) din Legea nr. 213/2004 este aceea că „stabilește liniile directoare în legătură cu problemele fundamentale ale profesiei de psiholog cu drept de liberă practică și ale activității Colegiului”. 
În consecință, Consiliul Colegiului este îndrituit să aprobe punctele: 1 (1.1-1.3.) - Proiect privind modificarea H.G. 788/2005; 2. Proiect de modificare a Standardelor de calitate în serviciile psihologice; 3. Proiect de modificare a Standardelor de calitate ale programelor de formare profesională a psihologilor cu drept de liberă practică; 6. Proiect de modificare a Hotărârii nr. 1/2013 privind ROFI; 7. Proiect privind accesul în profesie și obținerea treptelor profesionale; 8. Proiectul privind activitatea de voluntariat; 10. Proiect privind creditarea programelor de formare profesională continuă (punctul 9 - semnarea diplomelor și 11 - avizarea programelor de formare sunt părți componente ale punctului 10); 12. Proiect privind activitatea de supervizare profesională.
Prin urmare, aprobarea de către Consiliul Colegiului trebuie explicitată și înțeleasă, conform legii în vigoare, ca stabilire a liniilor directoare care guvernează profesia fie prin avizarea și înaintarea documentelor spre aprobarea lor de către Convenția națională, fie prin hotărâri ale Consiliului Colegiului, după caz.
3. Atribuțiile Comitetului director sunt stipulate de:
3.1. Legea nr. 213/2004, care, la Art. 33, prevede că acesta:
a) elaborează Regulamentul de organizare și funcționare internă;
b) elaborează Codul deontologic al profesiei de psiholog cu drept de liberă practică;
c) elaborează, împreună cu Ministerul Educației Naționale, normele metodologice de aplicare a prezentei legi;
d) elaborează Codul de procedură disciplinară și urmărește aplicarea acestuia;
h) elaborează Normele de avizare a metodelor și tehnicilor de evaluare și asistență psihologică.
3.2. Hotărârea de Guvern nr. 788/2005 de aplicare a Legii nr. 213/2004, care:
- la Art. 37 prevede că „Potrivit Art. 38 din lege comisiile aplicative elaborează norme și proceduri de control și supervizare profesională în domeniile proprii aprobate de către Consiliul Colegiului Psihologilor din România”;
- la Art. 50 prevede că „La propunerea Comitetului director, Ministerul Educației Naționale poate emite ordine în sprijinul reglementării unor aspecte ale desfășurării activității de psiholog cu drept de liberă practică. 
Prin urmare:
- elaborarea nu este sinonimă/identică cu aprobarea;
- documentele de la Ordinea de zi prevăzute la punctele 1-12, pentru decizie și aprobare, sunt de competența Consiliului Colegiului, respectiv a Convenției naționale.

Unde este conducerea aceea colegială? Unde este democrația? Au dispărut? Cu siguranță că da, atâta timp cât multe dintre aceste documente au fost lucrate de un grup restrâns, fără știrea măcar a colegilor lor din conducere, darămite a psihologilor de rând.

S-au ajuns și acum încep să își servească interesele. Voi adăuga aici un pasaj desprins de colega noastră, Marilena Popa, din Standardele de calitate ale programelor de formare profesională a psihologilor cu drept de liberă practică: „Prin excepție, pot derula activități de formare și cadrele didactice universitare care nu îndeplinesc prezentele cerințe, cu condiția deținerii unui atestat de liberă practică autonomă, a minim 2 ani experiență profesională autonomă și a deținerii titlului de doctor în psihologie, dar numai în componentele teoretice ale formării (nu și în componentele de abilitare profesională)''- (magistral, profesore!).

Documentele aflate pe ordinea de zi reprezintă, în primul rând, un mesaj prost pentru populație! Nu ne mai miră expresii de genul: „Cum să avem încredere în psihologii ăștia pregătiți la apelul de seară? Cum să avem încredere în psihologii intrați în profesie „fără niciun filtru bazat pe competențe” (n.n. -citat din nota de fundamentare)?”. În al doilea rând, aruncă o umbră de îndoială asupra noastră și în afara țării, ca să nu mai vorbim de imaginea proastă pe care ne-o creează în fața autorităților statului.