Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!

Quoted post

CREAN_TELE SA_LARIALE OLTCHIM: DNA să se mute la Râmnicu Vâlcea

#41345 Societate in insolventa. Plati compensatorii in contractul colectiv. De ce e obligatoriu sa existe

2015-07-10 12:20

 Societate in insolventa. Plati compensatorii in contractul colectiv. De ce e obligatoriu sa existe CCM?

http://legislatiamuncii.manager.ro/

Vom analiza mai jos cazul unei societati comerciale aflate in insolventa din luna martie 2013. Societatea inregistreaza restante cu plata salariilor atat anterior, cat si dupa intrarea in insolventa.


Contractul colectiv de munca nu a fost denuntat de catre administratorul judiciar. Societatea urmeaza sa intre in cu_rand in faliment si sa disponibilizeze personalul.

Vom stabili astfel daca personalul disponibilizat va beneficia de prevederile contractului colectiv de munca privind platile compensatorii la disponibilizare, in momentul in care societatea va intra in faliment si daca se recomanda ca disponibilizarea personalului sa se faca in perioada anterioara declararii falimentului.

Solutia consultantului:

Sa_lariatii societatii intrate in insolventa pot avea calitatea de creditori fata de aceasta daca detin un drept de crean_ta asupra averii societatii debitoare.

Crean_tele sa_lariale sunt definite potrivit Legii 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, drept crean_tele ce izvorasc din raporturi de munca intre debitor si angajatii acestuia; acestea sunt inregistrate din oficiu in tabelul de crean_te de catre administratorul judiciar/lichidator.

Cu alte cuvinte, sa_lariatii debitorului nu trebuie sa depuna ei insisi cerere de admitere a crean_telor pentru a participa cu acestea la stabilirea masei credale, ci crean_tele lor trebuie inregistrate de administratorul judiciar conform evidentelor contabile.


Totodata, aratam ca aceste crean_te sunt cele nascute anterior datei deschiderii procedurii de insolventa. Astfel cum reiese din dispozitiile art. 3 pct. 4 din lege, data deschiderii procedurii insolventei reprezinta data pronuntarii de catre judecatorul sindic a hotararii judecatoresti (incheiere sau sentinta judecatoreasca) in acest sens.

Cu alte cuvinte, administratorul judiciar trebuie sa inscrie din oficiu in tabel conform evidentelor contabile crean_tele sa_lariale ale angajatilor nascute anterior datei pronuntarii de catre judecatorul sindic a hotararii de deschidere a procedurii de insolventa impotriva angajatorului debitor.

In temeiul art. 73 alin. (1) din lege, sa_lariatii au dreptul de a contesta modul de mentionare a crean_tei lor in tabelul preliminar de crean_te.

In ceea ce priveste platile compensatorii, in principiu, sa_lariatii pot primi plati compensatorii daca se incadreaza in conditiile de acordare a acestora astfel cum sunt stabilite in contractul colectiv de munca.

Mentionam totodata ca potrivit art. 64 alin. (6) din Legea 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, crean_tele nascute dupa data deschiderii procedurii, in perioada de observatie sau in procedura reorganizarii judiciare vor fi platite conform documentelor din care rezulta, nefiind necesara inscrierea la masa credala. Prevederea se aplica in mod corespunzator pentru crean_tele nascute in procedura de faliment.


In ceea ce priveste ordinea de plata a crean_telor, in concordanta cu dispozitiile art. 123 din Legea 85/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul falimentului, dupa cheltuielile aferente procedurii aprecim ca vor trebui platite crean_tele izvorate din raportul de munca.

Referitor la acordarea platilor compensatorii, apreciem ca aceastea pot fi acordate sa_lariatilor concediati daca sunt indeplinite conditiile de acordare prevazute in contractul colectiv de munca si daca la momentul concedierii contractul colectiv de munca isi produce efectele juridice, deci acesta nu a incetat in vreunul din modurile prevazute de art. 151 din Legea 62/2011 a dialogului social, respectiv:

a) la implinirea termenului sau la terminarea lucrarii pentru care a fost incheiat, daca partile nu convin prelungirea aplicarii acestuia, in conditiile legii;
b) la data dizolvarii sau lichidarii judiciare a unitatii;
c) prin acordul partilor.

Odata cu declararea falimentului apreciez ca exista riscul ca platile compensatorii sa nu se mai achite motivat de faptul ca a incetat contractul colectiv de munca.

O societate in insolventa poate reusi in unele cazuri sa se redreseze si sa isi achite cu succes datoriile acumulate. Exista insa si cazurile in care, odata cu deschiderea procedurii generale de insolventa, se trece la acordarea de plati compensatorii catre angajati. Acest aspect constituie insa subiectul unei dezbateri mai largi cu privire la drepturile de care beneficiaza angajatii prin CCM intr-o astfel de situatie, precum si referitor la relatiile pe care le poate pastra societatea cu cei responsabili de administrare (in cazul in care exista, de exemplu, un alt administrator special).

 Asa cum prevede Legea 85/2006, in urma deschiderii procedurii de insolventa, se trece la ridicarea dreptului de administrare al debitorului constand in dreptul de a-si conduce activitatea, de a-si administra bunurile din avere si de a dispune de acestea (in cazul in care acesta nu si-a declarat,  in conditiile art. 28 alin. (1) lit. h) sau, dupa caz, art. 33 alin. (6), intentia de reorganizare).

Prin urmare, impreuna cu ridicarea dreptului de administrare, survine si incetarea dreptului de exercitare a functiei, caz in care societatea revine in grija administratorului judiciar. In cazul in care dreptul de admininstrare nu a fost ridicat, persoana care administra societatea isi poate exercita in continuare functia, insa numai sub supravegherea administratorului judiciar. 

Cu privire la drepturile sa_lariale cuvenite angajatilor, se mentioneaza ca acestea sunt considerate  crean_te sa_lariale deoarece survin din raporturi de munca. Aceste crean_te sunt inregistrate din oficiu in tabelul de crean_te de catre administratorul judiciar/lichidator. Este prevazut in acest caz, prin art. 64 alin. (1) din Legea 85/2006, ca toti creditorii ale caror crean_te sunt anterioare datei de deschidere a procedurii, cu exceptia sa_lariatilor ale caror crean_te vor fi inregistrate de administratorul judiciar conform evidentelor contabile, vor depune cererea de admitere a crean_telor in termenul fixat in sentinta de deschidere a procedurii; cererile de crean_te vor fi inregistrate intr-un registru, care se va pastra la grefa tribunalului. Administratorul judiciar este astfel obligat sa inregistreze din oficiu in tabelul creditorilor crean_tele sa_lariale in cuantumul regasit in documentatia contabila a societatii debitoare.

 Potrivit Legii  200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata crean_telor sa_lariale, se asigura din Fondul de garantare plata crean_telor  sa_lariale ce rezulta din contractele individuale de munca si din contractele colective de munca incheiate de sa_lariati cu angajatorii impotriva carora au fost pronuntate hotarari judecatoresti definitive de deschidere a procedurii insolventei si fata de care a fost dispusa masura ridicarii totale sau partiale a dreptului de administrare, denumiti in continuare angajatori in stare de insolventa.

Astfel, din resursele Fondului de garantare vor fi suportate sa_lariile restante (sa_lariul de baza, indemnizatiile, sporurile, precum si alte adaosuri), compensatiile banesti restante, datorate de angajatori pentru concediul de odihna neefectuat de sa_lariati, dar numai pentru maximum un an de munca, platile compensatorii restante, in cuantumul stabilit in contractul colectiv de munca si/sau in contractul individual de munca, in cazul incetarii raporturilor de munca, compensatiile restante pe care angajatorii au obligatia de a le plati, potrivit contractului colectiv de munca si/sau contractului individual de munca, in cazul accidentelor de munca sau al bolilor profesionale, precum si indemnizatiile restante, pe care angajatorii au obligatia, potrivit legii, de a le plati pe durata intreruperii temporare a activitatii.

In acelasi timp, suma totala a crean_telor sa_lariale suportate din Fondul de garantare nu poate depasi cuantumul a 3 salarii medii brute pe economie pentru fiecare sa_lariat. Procedura de stabilire a cuantumului crean_telor sa_lariale cuvenite sa_lariatilor si efectuarea platii acestora se inscrie in responsabilitatea agentiilor teritoriale, la cererea scrisa a administratorului sau lichidatorului angajatorului in stare de insolventa.

Daca drepturile prevazute in contractul colectiv de munca nu sunt inscrise in tabelul crean_telor de catre administratorul judiciar, sa_lariatii se pot adresa instantei de judecata urmand ca aceasta sa analizeze drepturile sa_lariatilor la plati compensatorii, sporuri, tichete de masa si altele prevazute in contractul colectiv de munca.



Raspunsuri

CREAN_TELE SA_LARIALE OLTCHIM: DNA să se mute la Râmnicu Vâlcea

#41346 Re: Societate in insolventa. Plati compensatorii in contractul colectiv. De ce e obligatoriu sa exi

2015-07-10 12:43:25

LEGEA 85/2006

 In baza art. 86 alin. (1) din Legea 85/2006, contractele in derulare se considera mentinute la data deschiderii procedurii. Orice clauze contractuale de desfiintare a contractelor in derulare pentru motivul deschiderii procedurii sunt nule. In vederea cresterii la maximum a valorii averii debitorului, administratorul judiciar/lichidatorul poate sa denunte orice contract, inchirierile neexpirate sau alte contracte pe termen lung, atat timp cat aceste contracte nu vor fi fost executate in totalitate ori substantial de catre toate partile implicate. In concluzie, administratorul judiciar are dreptul sa denunte contractul colectiv de munca, situatie in care de la data denuntarii, contractul nu isi mai produce efectele.

 MOTIVATIA SENTINTEI 349/90/2015 PRIN HOTARARE 210 LA DATA DE 28 IANUARIE 2015 CARE ARATA SCRIS URMATOARELENOI SUNTEM 929 CONFORM COMUNICATELOR ROMINSOLV SI OLTCHIM

  Ordinea de prioritati  DNA să se mute la Râmnicu Vâlcea!!!!!!!!!

Legea stabileste urmatoarea ordine de prioritati:
1. Taxele, timbrele sau orice alte cheltuieli aferente procedurii instituite prin lege, inclusiv cheltuie-lile necesare pentru conservarea si administrarea bunurilor din averea debitorului, precum si plata remuneratiilor persoanelor angajate in cadrul desfasurarii procedurii insolventei;
2. Crean_tele izvorăte din raportul de munca;
3. Crean_tele reprezentănd creditele, cu dobănzile si cheltuielile aferente, acordate de institutii de credit dupa deschiderea procedurii, precum si crean_tele rezultănd din continuarea activitatii debitorului dupa deschiderea procedurii;
4. Crean_tele bugetare;
5. Crean_tele reprezentănd sumele datorate de catre debitor unor terti, in baza unor obligatii de intretinere, alocatii pentru minori sau de plata a unor sume periodice destinate asigurarii mijloacelor de existenta;
6. Crean_tele reprezentănd sumele stabilite de judecatorul sindic pentru intretinerea debitorului si a familiei sale, daca acesta este persoana fizica;
7. Crean_tele reprezentănd credite bancare, cu cheltuielile si dobănzile aferente, cele rezultate din livrari de produse, prestari de servicii sau alte lucrari, precum si din chirii;
8. Alte crean_te chirografare;
9. Crean_tele subordonate, in urma-toarea ordine de preferinta:
a) Crean_tele acordate persoanei juridice debitoare de catre un asociat sau actionar detinănd cel putin 10% din capitalul social, respectiv din drepturile de vot in adunarea generala a asociatilor ori, dupa caz, de catre un membru al grupului de interes economic;
b) Crean_tele izvorănd din acte cu titlu gratuit. 

N-A PRIMIT NICIUN DISPONIBILIZAT O HARTIE SAU ACT IN CARE SA SE JUSTIFICE INTELEGEREA STATULUI ROMAN CU SINDICATELE SA NI SE CEARA ACORDUL SCRIS SI MASA CREDALA, CEEA CE ESTE PENAL!!!!! UNDE SUNT BANII DISPONIBILIZATILOR OLTCHIM 2013?????

N-AM IMPUTERNICIT PE NIMENI SA SE FACA PE SUSTA PROTOCOALE IN DEFAVOAREA ALTOR CREAN_TE SA_LARIALE DISPONIBILIZATII 2013 SI ORICE FEL DE PROTOCOL IN DEFAVOAREA ALTORA...!!!!!! ALT ASPECT, NIMENI, ABSOLUT NIMENI NU ARE VOIE PE LEGE SA DECIDA IN NUMELE ALTEI CREAN_TE SAU ALTOR DREPTURI CREAN_TE DIN ACTELE PE CARE LE DETINE / DETINEM, CEEA CE S-A INTAMPLAT....

PENTRU A FI MANDADAT PE CREAN_TELE SA_LARIALE TREBUIA UN JURIST SAU AVOCAT SA CONCEAPA O FORMA LEGALA IN CARE INDIVIDUAL ( DECI FIECARE IN PARTE, NU TABELAR ) ACEA PERSOANA MANDATA ALTA ENTITATE ( EX:SINDICATE )   SAU PERSOANA  ( AVOCATI, JURISTI..S.A.M.D) SA LE REPREZINTE CREAN_TELE SA_LARIALE, CEEA CE NU S-A INTAMPLAT, DIN CONTRA S-AU PRONUNTAT SA_LARIATII ANGAJATI PE SUME ALE SA_LARIATILOR FOSTI SA_LARIATI.http://www.docdroid.net/

1.  reditorii garantaţi, 

2.  creditorii esenţiali (furnizori de utilităţi), 

3.  creditorii bugetari,

4.  creditorii sa_lariaţi,

5.  creditorii chirografari.

" - Creditorii garantaţi primesc între 68-75% din valoarea crean_ţelor acestora (...).

 -  Creditorii sa_lariaţi primesc 100% din valoarea crean_ţelor acestora.

 -  Creditorii bugetari primesc între 16-18% din valoarea crean_ţelor acestora (…).

 -  Crean_ţele chirografare, conform art. 96 din Legea 85/2006, primesc 30%.

 -  Celelalte crean_ţe chirografare primesc 0%”se arată în planul Rominsolv – BDO.

Crean_tele izvorate din raporturile de munca
Modificari legislative au fost reglementate si prin largirea ariei de cuprindere a categoriei fostelor crean_te ,,sa_lariale" care in prezent includ ,,crean_tele izvorate din raporturi de munca"; definitia este mai cuprinzatoare si include toate crean_tele care isi au sursa in raporturile de munca, adica in contractul de munca colectiv si individual, dar si in actele normative de dreptul muncii care se impun partilor in afara vointei lor cuprinse in contract.

O prima categorie foarte importanta de drepturi (crean_te) ce izvorasc din raporturi de munca, dar nu constituie si crean_te sa_lariale sunt asa-zisele ,,salarii compensatorii"; drepturile la sume compensatorii nu au fost, in practica instantelor noastre, inclusiv a Inaltei Cu_rti de Casatie si Justitie, asimilate drepturilor sa_lariale, datorita scopului acordarii lor (un fel de ajutor de somaj pentru ipoteza neincadrarii in munca in viitor), a denumirii improprii de ,,salarii" deoarece salariile se utilizeaza doar ca baza de calcul etc.
Or, in ipoteza unor persoane juridice supuse procedurii cu un numar ridicat de sa_lariati care, la randul lor, au convenit in contracte asupra unui numar considerabil de salarii lunare ca baza de calcul a compensarilor pentru pierderea locu_rilor de munca, sumele la care aceste mase de sa_lariati au dreptul pot fi deosebit de importante in totalul masei credale, astfel incat sa consume o parte semnificativa a activului debitoarei in insolventa, urmand ca alte categorii ce beneficiaza de un rang inferior sa primeasca foarte putin sau chiar deloc.

DATI BANII TUTUROR SI NU NE MAI VEDETI PE PETITIE SAU PE LA VOI IN AUDIENTE, MITINGURI, SEDINTE!!!
VA OBLIGA LEGEA SA NE PLATITI SA_LARIILE TOATE CATRE NOI  LA ZI!!!!

SI  EVITATI  FALIMENTUL!!!!!

SA_LARIILE PLATILOR COMPENSATORII SI ANGAJATII.