Revizuire barem proba romana EN 2012, sesiunea 25 iunie 2012

Andreea

/ #3214 Eroarea de la "Evaluarea Nationala"

2012-06-26 14:08

PROFESORI CARE SUSTIN CA VARIANTA CORECTA ESTE B:PREDICATIVA Imi pare rau sa va anunt dar acest dialog este unul fara rost. Prin consultarea cu renumitul doctor in litere si un mare pasionat de literatura,filantropul Grigoras Ionut-Adrian am ajuns la concluzia ca este o propozitie predicativa. Anteprecedentul predicat nomninal care actioneaza asupra regentei verbului la participiu erideaza subiectul cea ce elemina subiectiva din prima din variantele de raspuns , verbul la gerunziu actioneaza cu substantivul la nominativ care de asemenea se leaga cu propozitia anterioara , cea ce rezulta ca propozitia este predicativa Si o mica rugaminte pentru voi,tinereilor(Vocativ),va rog sa inchideti topicul,deoarece problema este rezolvata. Cu stima,Profesorul Petrascu de la facultatea de filologie si studii sintactice si morfologice din Fundeni. Sunt conf.univ.dr Ada Iliescu si nu sunt de acord cu decizia filologilor de la MECT de a propune unor adolescenti in devenire - acest subiect - , controversat, si in Literatura de specialitate si care are deci un grad de dificultate maxim. Elevilor nu li se preda inca, in scoala, Noua Gramatica, lucrare monumentala, care se stie ca a introdus Logica, Semantica, Lexicul si Teoria informationala, si in Morfologie, accentuand-o pe cea din Sintaxa - in predarea faptelor de limba. Elevilor nu li s-a explicat valoarea inestimabila a trasaturilor[ concret]-[ abstract][ "jena" (n.p.)comparativ cu"dificultatea", care - castiga pozitia de sb., fiind un abstract mai relevant.] si nici faptul ca - atunci cand doua substantive in cazul N. au acelasi articol, prin contragere exista o...CONCURENTA intre ele, incat ei sa discearna, simtind diferenta;disociind logic, lexical si semantic cei doi termeni abstracti si selecatndul pe cel puternic ca si subiect, ca "el este NR.1 al Sintaxei!" Nu cred ca profesorii lor au citit cu atentie lucrarea lui Iorgu Iordan si Vl.Robu(LRC), in care acestia detaliaza si explica asemenea capcane - situatii - fapte de limba dificile, lucrare, care te ajuta sa le pricepi - tu, ca dascal- , iar, mai apoi, sa le explici copiilor! Eu, ca autor de "Gramatica practica a limbii romane actuale", editate de Corint, in 3 editii si inca 3 la EDP, nemaiamintind cele 4 editii din orasul meu, pentru ca cineva, la "EvZ", m-a citat si am prins curaj sa ma pronunt pe NET ! De aceea, am semnat PETITIA si am explicat in presa de ce este PR clara si nu SB ! Aceasta dilema e comentata de mine, la pag. 333 si 335 in Gramatica mea. Neaparat MECT trebuie sa repare GAFA si sa accepte cele doua variante: - si SB, si PR ! P.S. Nemultumiri avem, si cu variantele "incorsetate", propuse la SINONIME, neoferindu-i tanarului posibilitatea de a scrie sensul din context, cata vreme exista "sinoniome contextuale", cerute de enunt. Asta insa eu cred si sper ca va ramane la latitudinea corectorilor, care vor accepta, si "remediu", "solutie" etc., nu musai..."medicament", intrucat in text, nu era vorba de un caz patologic, (de boala), iar, daca elevul are un vocabular bogat si stie ca exista cuvinte cu serii sinonimice ample, atunci trebuie apreciat, nu desfiintat, bagat "in !". Cu sinceritate debordanta si cu speranta ca gafele se vor corija, dand castig de cauza elevului! Doamne, ajuta la toata lumea! "Subiectul care le-a creat cele mai mari probleme elevilor a fost acela care le cerea să identifice tipul propoziţiei subordonate din fraza "Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii". Elevii aveau de ales între atributivă, predicativă sau subiectivă. Majoritatea a optat pentru subiectivă, deşi propoziţia "Ceea ce mă jenează" era una predicativă. Dacă pui subordonata după principală şi nu înaintea ei, aşa cum este în textul original, şi faci contragerea (Dificultatea răsfoirii este jena - n. r.), lucrurile sunt mai clare. Subordonata este predicativă", a explicat pentru gândul Irina Georgescu, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Naţional Sf. Sava din Bucuresti Cel mai logic raspuns: Este inexact sa califici aceasta chestiune ca fiind "interpretabila". De fapt este vorba despre diferenta pe care atat elevii cat si profesorii de specialitate bine pregatiti trebuie sa o faca intre ceea ce subordonata respectiva pare a fi (o subiectiva) si ceea ce aceasta este de fapt (o predicativa). Cu alte cuvinte, avem de a face cu o falsa "dilema". Lucrurile sunt clare, iar etapele demonstratiei sunt urmatoarele: 1. Se delimiteaza propozitiile: Ceea ce ma jeneaza/este dificultatea rasfoirii. 2. Se determina regenta, care are, intr-adevar, o topica neobisnuuta in limba romana; redand-o cu topica obisnuita, regenta determinata devine: Dificultatea rasfoirii este... cu subiectul "dificultatea" 3. Din etapele demonstratiei de pana acum reiese faptul ca in regenta avem de a face cu un predicat nominal, iar acesta are nevoie de un nume predicativ, care se afla dezvoltat in propozitia subordonata. 4. Etapele de pana acum ne-au adus la propozitia subordonata, care, prin contragere, este un adjectiv provenit din verb la participiu: Ceea ce ma jeneaza = jenant Numele predicativ, adica ceea ce lipsea din structura predicatului nominal, este exprimat prin acest adjectiv provenit din verb la participiu. Note: 1. Orice enunut poate fi dezvoltat sau comprimat a). Enuntul dezvoltat de la care s-a pornit este: Ceea ce ma jeneaza este dificultatea rasfoitului. b) Comprimat, acel enunt este: Dificultatea rasfoitului este jenanta. Prin contragerea intregii subordonate si comprimarea ei se ajunge la raspunsul corect in cazul de fata: subordonata in cauza este, dincolo de orice dubiu, o predicativa. 2. A considera subordonata subiectiva ar insemna a devia cu totul sensul enuntului, care nu ar mai avea nimic de a face cu fraza de la care s-a pornit. Contras si comprimat, cum ar suna acel enunt? Jena este dificultatea rasfoirii. Ne intrebam cum poate fi considerata corecta aceasta varianta de raspuns din moment ce ea este de fapt falsa? Totusi, avand in vedere "capcana" acestui punct, in sensul ca intr-adevar topica este derutanta si intregul proces de determinare a subordonatei poate depasi nivelul mediu de pregatire a elevilor de clasa a VIII-a, se poate face si aceasta concesie de a considera varianta c (subiectiva) ca fiind corecta. 3. Precizez ca varianta corecta este b (predicativa) 4. Propun ca, incepand cu anul viitor, conceperea subiectelor si a baremului sa le fie incredintate unor comisii cu adevarat competente, care sa tina cont de principii corecte si viabile de testare. Ambiguitatile si echivocurile pericliteaza un examen de asemenea anvergura si cu o asemenea miza. IN CONCLUZIE PROPOZITIA IN CAUZA ESTE UNA PREDICATIVA!