http://www.impactreal.ro/
Pe fondul îmbunătăţirii situaţiei financiare a societăţii
Zilele trecute, ministrul Economiei, Comerţului şi Turismului, Mihai Tudose, a menţionat că, săptămâna aceasta, se va aproba planul de reorganizare pentru societatea Oltchim SA Râmnicu Vâlcea şi susţine că, în luna ianuarie 2015, combinatul chimic vâlcean a înregistrat un profit de 700.000 de euro, în condiţiile în care funcţionează la o capacitate de 27%. „Acest fapt începe să facă SC Oltchim SA atractiv la privatizare.”, consideră Tudose. Ministrul Economiei le-a declarat recent salariaţilor Oltchim că susţine în continuare soluţia privatizării, dar prioritară este reorganizarea societăţii înainte de vânzare, pentru creşterea interesului unui cumpărător capabil să susţină activitatea acesteia. În acelaşi sens, pentru o mai bună colaborare cu partenerii sociali, ministrul a propus tuturor sindicatelor constituite la nivelul Oltchim SA semnarea unui protocol de informare şi consultare reciprocă periodică, privind activitatea combinatului. La rândul lor, reprezentanţii sindicatelor prezente la întâlnire au solicitat ca aceste consultări să fie comune cu toate sindicatele de la SC Oltchim SA. Administratorii Oltchim au publicat, luna trecută, un raport privind rezultatele financiare preliminare pentru 2014, din care reiese că cifra de afaceri a societăţii a crescut la 141,19 milioane de euro, faţă de cele 112,68 milioane de euro, raportate în 2013. De asemenea, vânzările la export s-au majorat anul trecut cu 44%, la 100 de milioane de euro. Administratorii societăţii susţin că EBITDA (profit înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) obţinut de SC Oltchim SA, calculat strict pentru producţie, s-a îmbunătăţit cu 36,8 milioane de euro. Astfel, combinatul chimic vâlcean a înregistrat, anul trecut, o pierdere din exploatare de 9,3 milioane de euro, faţă de pierderea de 46,1 milioane de euro, raportată în 2013. Cifra de afaceri a societăţii a crescut, potrivit administratorilor judiciari, de la intrarea în insolvenţă, de la 5,4 milioane de euro pe lună la 16 milioane de euro pe lună, în ultimele luni din 2014.
Discuţiile cu FMI şi Comisia Europeană vor viza situaţia de la Oltchim
Reprezentanţii Comisiei Europene şi ai Fondului Monetar Internaţional, aflaţi în aceste zile la Bucureşti, ar urma să discute cu autorităţile statului despre situaţia Oltchim. Oficialii Comisiei Europene doresc, în special, să vadă dacă datoriile combinatului au crescut sau nu în timpul procedurii insolvenţei şi dacă statul, prin companiile sale, i-a acordat ajutoare suplimentare nepermise. Aceste ajutoare de care ar fi beneficiat SC Oltchim SA se referă la datoriile cumulate la CET Govora, care-i furnizează combinatului chimic vâlcean electricitate şi abur industrial. Statul este principalul creditor al SC Oltchim SA, iar reprezentanţii Comisiei Europene ar fi atras atenţia autorităţilor noastre, în repetate rânduri, că nu s-au preocupat să-şi recupereze datoriile şi să eficientizeze societatea. Conversia creanţelor în acţiuni a fost aprobată de Comisia Europene în vederea privatizării SC Oltchim SA, dar nici conversia şi nici privatizarea nu au mai avut loc. Planul pentru reorganizare a SC Oltchim SA a fost deja finalizat şi se află pe circuitul de avizare. Tabelul definitiv al creanţelor a fost publicat pe 7 ianuarie 2015 şi, la 9 februarie 2015, va fi publicat şi planul de reorganizare a SC Oltchim SA. Wojciech Zaremba, reprezentantul PCC în România (acţionar minoritar semnificativ al SC Oltchim SA), a declarat că modul în care administratorii societăţii au prezentat rezultatele financiare preliminare este total neprofesionist, că nu este prezentată situaţia financiară reală, cu pierderea netă, şi nici nivelul datoriilor sau cum au evoluat acestea în perioada insolvenţei. Zaremba susţine că are informaţii cum că balanţa SC Oltchim SA iese pe pierdere netă, în 2014, iar situaţia companiei s-a degradat, în ultimii doi ani. Datoriile totale ale SC Oltchim SA se află în tabelul final al creanţelor şi recuperarea lor este
tratată în planul de reorganizare. Delegaţia FMI în România are ca principală cerinţă în discuţiile cu Guvernul renunţarea la acordarea de ajutoare de stat, după cum a declarat, recent, ministrul Mihai Tudose, precizând că o altă mare problemă o reprezintă ştergerea arieratelor marilor companii de stat. „Suntem încă într-o negociere cu FMI, şi nu putem să discutăm în timpul meciului. Totuşi, ca să ştiţi, una dintre cerinţele principale a fost renunţarea la ajutoarele de stat. Mai sunt, de asemenea, probleme cu ştergerea arieratelor şi cu guvernanţa corporativă.”, a spus ministrul Economiei. Ministrul Finanţelor, Darius Vâlcov, a declarat, săptămâna trecută, că Guvernul va avea cea mai importantă întâlnire cu FMI, la care vor participa toţi miniştrii, pentru a încerca să ajungă la un consens cu experţii Fondului, atunci urmând să se ştie dacă va mai fi sau nu în continuare un acord.
Au fost auditate contractele comerciale dintre Sistemplast şi Oltchim
Societatea de audit PKF Finconta Bucureşti a efectuat procedurile agreate cu privire la tranzacţiile înregistrate de SC Oltchim SA cu societăţile comerciale la care aceasta deţine participaţii în capitalul social, pentru semestrul II al anului 2014, contractele sau actele adiţionale cu o valoare cumulată de cel puţin 50.000 de euro, din semestrul II 2014. Potrivit raportului de audit, în cursul semestrului al doilea 2014, SC Oltchim SA a avut în derulare contracte de execuţie lucrări de reparaţii şi verificări tehnice încheiate cu SC Sistemplast SA. Conform discuţiilor avute cu reprezentanţii SC Oltchim SA, serviciile prestate în cadrul unui contract au fost unele cu grad ridicat de specializare, reprezentând întreţinere şi reparat utilaje dinamice, statice, supape de siguranţă, armături, instalaţii de ridicat, conducte tehnologice, motoare electrice, verificări PRAM şi AMC, din cadrul SC Oltchim SA. În baza notei de
justificare întocmită de Direcţia Energetică - Mecanică, a fost încheiat contractul nr. 2140014/15 aprilie 2014, în regim de urgenţă, de la furnizor unic (proximitate de livrare), pentru o perioadă iniţială de o lună şi o valoare estimată de 400.000 de lei, fiind prelungit prin act adiţional pentru o durată şi o valoare similară. Contractul prevede că, în cazul neexecutării sau al executării necorespunzătoare a obligaţiilor contractuale, sunt datorate penalităţi de 0,03% pe zi de întârziere, din valoarea obligaţiei neexecutate sau executate necorespunzător, precum şi un termen de plată a facturilor emise de 30 zile de la primirea acestora, prin ordin de plată sau compensare. Pentru încheierea contractului nr. 14060/29 mai 2014, SC Oltchim SA a aplicat prevederile procedurii de achiziţii publice aprobată de Ministerul Economiei, cu privire la atribuirea contractelor de achiziţie publică. Astfel, SC Oltchim SA a
transmis cereri de ofertă către 9 societăţi care aveau ca obiect de activitate prestarea unor servicii similare cu cele descrise în caietul de sarcini. Cererile de ofertă au fost transmise în data de 25 aprilie 2014 către următoarele societăţi: Proimsat Râmnicu Vâlcea, Prelcet Râmnicu Vâlcea, General Turbo, TMUCB, UMT Timişoara, Sistemplast, General Prest Piteşti, Electroprecizia Săcele şi Mikon System. Conform discuţiilor avute cu reprezentanţii SC Oltchim SA şi pe baza informaţiilor furnizate, nici una dintre societăţile de mai sus nu a transmis ofertă conform caietului de sarcini în termenul-limită stabilit iniţial, termenul fiind astfel prelungit prin adresele transmise către parteneri în data de 12 mai 2014, până la 16 mai 2014. Singura ofertă primită de SC Oltchim SA a fost de la SC Sistemplast SA, în baza căreia a fost încheiat contractul nr. 14060/29 mai 2014 pentru o durată de un an, cu o valoare estimată a serviciilor de 4,8 milioane de lei. Conform prevederilor contractuale, executantul se obliga să constituie în favoarea SC Oltchim SA o garanţie de bună execuţie în valoare de 15% din valoarea contractului. Conform discuţiilor avute cu reprezentanţii SC Oltchim SA, serviciile prestate în cadrul acestor contracte sunt unele cu un grad ridicat de specializare. Având în vedere cele menţionate, auditorul nu a putut compara preţul, coroborat cu drepturile şi obligaţiile asumate de părţi în cadrul contractelor menţionate, prin raportare la alte oferte existente pentru SC Oltchim SA, având în vedere faptul că, în procedura de selecţie de oferte, SC Oltchim SA a primit o singură ofertă. Înţelegerea era că preţurile convenite între părţi au fost acceptate de comun acord, pe baza tipului de servicii şi a altor termeni şi condiţii stipulate în contractele comerciale încheiate. În urma efectuării procedurilor descrise, şi cu excepţia observaţiilor menţionate, auditorul independent nu a identificat şi alte aspecte semnificative, care să necesite raportarea separată.
continuare....