Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!


Musafir

/ #23760 Creditorii Oltchim au acceptat finantari de la patru companii, in valoare de 25 de milioane de euro

2014-07-13 21:21

http://www.impactreal.ro/2014071317238/Creditorii-Oltchim-au-acceptat-finantari-de-la-patru-companii-in-valoare-de-25-de-milioane-de-euro.html

În cursul săptămânii trecute, Adunarea creditorilor de la societatea Oltchim SA Râmnicu Vâlcea a aprobat, până la urmă, contractarea unui credit de 15 milioane de euro de la consorţiul de companii chineze interesat să preia combinatul chimic vâlcean, precum şi asocierea în participaţiune cu RCS&RDS. „SC Oltchim SA va primi de la RCS&RDS suma de 1,5 milioane de euro şi, în schimb, vom încheia cu compania un acord de asociere în participaţiune, ca să putem majora producţia combinatului chimic vâlcean. Vrem să redeschidem secţia de oxoalcooli. RCS&RDS îşi va recupera banii din încasările SC Oltchim SA. În total, în afară de împrumutul de la consorţiul de companii chineze, am reuşit să mai atragem încă aproximativ 9 milioane de euro. Banii vor veni în tranşe şi îi vom utiliza la majorarea capacităţii de producţie.”, a spus administratorul judiciar al SC Oltchim SA, Gheorghe Piperea. Acesta nu a dat detalii
despre asocierea cu RCS&RDS, dar a precizat că Alro şi Bulrom, care sunt clienţii societăţii, au acceptat să plătească în avans pentru produsele achiziţionate în perioada următoare. RCS&RDS, unul dintre cei mai importanţi operatori de cablu şi servicii de internet din Europa de Est, s-a apropiat, la finele anului 2013, de pragul de 4 miliarde de lei în ceea ce priveşte datoriile acumulate, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. Persoane din jurul companiei au declarat recent că, deşi RCS&RDS mai are incursiuni în afara domeniului telecomunicaţiilor, investind în mai multe parcuri fotovoltaice, decizia grupului de a susţine financiar SC Oltchim SA este extrem de curioasă, întrucât are datorii foarte mari, pe care a mai încercat să le rostogolească, dar nu a reuşit. Potrivit administratorului judiciar al SC Oltchim SA, prima opţiune de cumpărare, în iarnă, o are consorţiul chinez Baota Petrochemical şi Junlun Petroleum, care a oferit o finanţare de 15 milioane de euro pentru combinatul chimic vâlcean.

Peste o lună, la Oltchim se va deschide o nouă linie de producţie

Zilele trecute, ministrul Economiei, Constantin Niţă, a recunoscut că, până la mijlocul lunii august, la SC Oltchim SA se va deschide o nouă linie de producţie. „SC Oltchim SA nu ne mai dă acum nici o durere de cap. Se aşteaptă privatizarea, iar cu o parte din bani să putem plăti anumite cheltuieli percepute la masa credală. La sfârşitul acestui an se aşteaptă ca SC Oltchim SA să aibă profit, chiar dacă unul mai mic. Sper ca, până la 15 august 2014, să deschidem o nouă linie care să ducă producţia la 40% din capacitate. Este o companie care a fost manageriată prost şi care trebuie pusă pe picioare. Dacă reuşesc să o şi vând, cu atât mai bine, dar nu o vindem oricui. Trebuie să fie un investitor cu putere financiară. Dacă nu mai produce pierderi, nu înţeleg de ce să mă grăbesc să o vând, sau să o vând pe bucăţi; nu este nici o grabă. FMI nu ne-a impus nici un termen, iar SC Oltchim SA este
în insolvenţă. Negocierile cu OMV Petrom pentru preluarea Arpechim Piteşti sunt în stadiu avansat. Avem un investitor interesat să cumpere SC Oltchim SA la pachet cu Arpechim. Sunt unii investitori care şi-au exprimat intenţia de a cumpăra doar SC Oltchim SA. Intenţia noastră este de a le vinde pe amândouă, la pachet. Caietele de sarcini au fost cumpărate de mai mulţi doritori, cei mai interesaţi fiind cei din China. Sumele puse în joc sunt foarte mari, este vorba de peste 500 de milioane de euro. Ei pot să ceară amânarea acestui proces de privatizare, fiind vorba de o sumă atât de mare.”, a spus ministrul Economiei, Constantin Niţă. La finele lunii iunie, creditorii SC Oltchim SA au respins ofertele de creditare aduse de administratorii combinatului chimic vâlcean. La vremea respectivă, Gheorghe Piperea a explicat: „Majoritatea creditorilor a dat vot pozitiv, dar cu anumite condiţii. Noi a trebuit să-l considerăm vot negativ, conform legislaţiei în vigoare. Vom relua votul, pentru ca precontractele de împrumut să se adapteze la cerinţele creditorilor, iar AAAS să îşi ajusteze poziţia. Desigur, ne vom întâlni înainte cu creditorii şi cu cei care sunt dispuşi să împrumute SC Oltchim SA.”. Cu cele peste 25 de milioane de euro împrumutate, SC Oltchim SA ar putea majora producţia la circa 50% începând din această vară, conform unor estimări ale specialiştilor din combinatul chimic vâlcean. Privatizarea SC Oltchim SA a fost amânată de patru ori, licitaţia urmând să fie reluată în decembrie. De SC Oltchim SA sunt interesate companiile chineze Baota Petrochemical Group - Junlun Petroleum, omul de afaceri Ştefan Vuza, dar, mai nou, şi proprietarul SC Uzinele Sodice Govora - Ciech Chemical Group SA, potrivit declaraţiilor lui Bogdan Stănescu, administratorul special al societăţii vâlcene. SC Oltchim SA se află în insolvenţă de mai bine de 18 luni.

Cumpărarea Arpechim de către stat, o decizie fără fundament economic

De peste trei luni, ministrul Economiei, Constantin Niţă, anunţă în mod repetat că negocierile cu OMV Petrom pentru preluarea Rafinăriei Arpechim de către stat sunt în stadiu avansat sau se apropie de final. Precizează mereu că statul trebuie să preia rafinăria, pentru a o vinde la pachet cu SC Oltchim SA. Însă, potrivit unor analişti economici, se pune o problemă despre care ministrul Economiei nu vorbeşte în public: de ce ar prelua statul o rafinărie închisă, a cărei repornire şi operare ar costa circa 250-300 de milioane de euro, şi în condiţiile în care doar o foarte mică parte (circa 15%) din activitate ar folosi SC Oltchim SA. Care sunt argumentele economice pe care le foloseşte ministrul Niţă pentru a promova preluarea Arpechim? Dacă există investitori interesaţi şi de SC Oltchim SA, şi de Arpechim, aceştia nu pot negocia direct cu OMV Petrom? De ce ar fi nevoie ca Arpechim să treacă la stat, pentru ca, apoi, să fie vândută împreună cu SC Oltchim SA, care, oricum, nu prea are succes la privatizare? În 2010, Rafinăria Arpechim a fost închisă tocmai pentru că nu mai era rentabilă, fiind estimate pierderi de peste 100 de milioane de euro anual, în condiţiile funcţionării ei, şi pentru că necesita costuri uriaşe, în raport cu ce putea oferi. Pentru repornire erau necesare modernizări, retehnologizări şi investiţii de mediu de peste 250 de milioane de euro. OMV Petrom se baza şi se bazează pe Rafinăria Petrobrazi, unde este prelucrată întreaga producţie de ţiţei. Astfel, pentru Arpechim ar fi trebuit să importe ţiţei. În plus, pentru SC Oltchim SA nu întreaga capacitate a rafinăriei este necesară, ci doar 15%, cât era prevăzut pentru producţia de Nafta şi GPL, materie primă necesară SC Oltchim SA. Practic, părea mai rentabil importul materiei prime decât efectuarea unor investiţii de sute de milioane de euro pentru producerea ei. Ideea preluării Arpechim este mai veche şi nu aparţine ministrului Economiei de acum. Chiar şi Guvernul Boc a purtat negocieri cu OMV Petrom, prin 2010 şi 2011, dar discuţiile s-au blocat în momentul în care s-a dovedit că nu ar fi o afacere prea bună pentru stat. Pe lângă investiţiile mari pe care ar fi trebuit să le facă pentru repornirea activităţii şi pe lângă preluarea obligaţiilor de mediu, statul ar fi trebuit să plătească şi din valoarea activelor evaluate, ceea ce ar fi însemnat câteva zeci de milioane de euro. În cazul în care statul nu ajungea la preluarea societăţii, OMV Petrom avea în vedere demolarea rafinăriei. Discuţiile au fost reluate în 2012 de Guvern, înainte de celebrul eşec al privatizării SC Oltchim SA. Se punea problema funcţionării integrate a SC Oltchim SA cu Arpechim, idee care încântă doar statul, pentru că, în realitate, nici un investitor nu a spus clar că ar vrea să preia SC Oltchim SA la pachet cu rafinăria. Preluarea Arpechim înseamnă, de fapt, preluarea celei de-a doua părţi din rafinărie. În 2011, SC Oltchim SA a preluat o primă parte, adică platforma petrochimică Bradu din cadrul Arpechim Piteşti. Au fost făcute câteva investiţii, dar insuficiente, în condiţiile în care instalaţia este extrem de veche. Această preluare a unei părţi din Arpechim nu a ajutat prea mult SC Oltchim SA. După intrarea combinatului chimic vâlcean în insolvenţă, s-a dovedit că SC Oltchim SA a avut doar de pierdut în urma preluării platformei petrochimice. De altfel, a fost notată ca una dintre principalele cauze care au dus la intrarea SC Oltchim SA în insolvenţă. La fel şi acum, când Ministerul Economiei încearcă fără succes să privatizeze SC Oltchim SA.

SC Oltchim SA scoate la licitaţie vânzarea de deşeuri nemetalice

Conducerea SC Oltchim SA a publicat recent un anunţ în vederea organizării, în data de 14 iulie 2014, a unei licitaţii privind atribuirea contractului de vânzare-cumpărare pentru deşeuri nemetalice. SC Oltchim SA invită firmele din domeniu să depună oferte pentru participarea la licitaţie în vederea achiziţionării deşeurilor nemetalice rezultate în cadrul societăţii. În conformitate cu Legea nr. 211/2011, deşeurile trebuie valorificate prin operatori economici autorizaţi. Licitaţia organizată de SC Oltchim SA are ca obiect valorificarea prin vânzare a deşeurilor nemetalice rezultate în procesele de producţie, reparaţii şi casări din cadrul SC Oltchim SA. Cantităţile care se valorifică sunt cele care vor rezulta periodic în SC Oltchim SA din procesele de producţie. Pentru participarea la selecţia de oferte, firmele trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii: să fie persoană juridică, societate comercială; să aibă în obiectul de activitate domeniul privind colectarea deşeurilor nepericuloase şi recuperarea materialelor; să nu aibă debite restante faţă de SC Oltchim SA; să prezinte copie a autorizaţiei de mediu prin care să demonstreze că sunt autorizaţi pentru operaţiuni privind colectarea şi recuperarea deşeurilor; să prezinte dovada că au în dotare mijloace de încărcare, manipulare şi transport corespunzătoare pentru a duce la îndeplinire cerinţele din caietul de sarcini. Sunt admise la selecţia de oferte atât societăţi comerciale care preiau la pachet întreaga gamă de deşeuri din caietul de sarcini, precum şi societăţi interesate de una sau mai multe grupe de deşeuri. Sunt admise la selecţia de oferte numai societăţile comerciale care se angajează că vor pune la dispoziţia SC Oltchim SA două containere lunar pentru colectarea la faţa locului (în secţii) a deşeurilor din hârtie, carton, folie şi saci de rafie. Cumpărătorul se obligă să preia sortimentele de deşeuri într-un asemenea ritm încât să nu afecteze derularea activităţii productive a SC Oltchim SA prin blocarea spaţiilor cu deşeuri în exces. Operaţiunile de încărcare şi cântărire a deşeurilor se vor face numai în prezenţa delegatului cumpărătorului. Cheltuielile de încărcare în mijloacele de transport sunt în sarcina exclusivă a cumpărătorului, şi acestea nu vor afecta sau influenţa în nici un mod preţul care va fi plătit de cumpărător către SC Oltchim SA pentru deşeuri. Deplasarea mijloacelor de transport ale cumpărătorului se va face pe trasee anterior stabilite prin contract, pentru a se evita eventuale distrugeri ale reţelelor de conducte ale SC Oltchim SA. Livrarea deşeurilor se va face în baza următoarelor documente: bon de cântar; aviz de însoţire; formular de încărcare-descărcare deşeuri nepericuloase sau periculoase conform HG nr. 1061/2008; factura fiscală. Contractul se va derula pe perioada iulie 2014 - iulie 2015. Preţurile vor putea fi modificate pe parcursul derulării contractului numai cu acordul părţilor, prin încheierea de acte adiţionale semnate de ambele părţi. În cazul în care, din diverse motive, cumpărătorul nu ridică întreaga cantitate de deşeuri convenită la începutul lunii şi plătită în avans, valoarea avansului se reportează şi se va diminua din avansul care urmează a fi plătit pentru luna următoare. Pentru evitarea unor confuzii, se precizează că se reportează numai valoarea în bani, care se va deduce din valoarea avansului pentru perioada următoare.