Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!


Musafir

/ #23540 CITR: Noul Cod al insolventei va avea efecte pozitive asupra mediului de afaceri

2014-07-07 08:31

http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_37755/CITR-Noul-Cod-al-insolventei-va-avea-efecte-pozitive-asupra-mediului-de-afaceri.html

Atentie! Procesele incepute inainte de intrarea in vigoare a noii legi raman supuse legii aplicabile anterior acestei date.

Prevederile Noului Cod al insolventei, care vor intra in vigoare sambata, vor fluidiza procesul judiciar si vor avea efecte pozitive asupra mediului de afaceri, sustin specialistii Casei de Insolventa Transilvania (CITR), conform unui comunicat remis astazi redactiei.

Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 466 din 25 iunie 2014 si va intra in vigoare pe 28 iunie 2014.

Atentie! Procesele incepute inainte de intrarea in vigoare a noii legi raman supuse legii aplicabile anterior acestei date.

Specialistii Casei de Insolventa Transilvania (CITR) considera benefice prevederile Noului Cod al insolventei, se mentioneaza intr-un comunicat al CITR remis astazi redactiei.

Potrivit lui Vasile Godinca-Herlea, asociat coordonator al CITR, ceea ce a inceput cu OUG nr. 91/2013, care a provocat la momentul respectiv valuri de nemultumire si contestatii, se finalizeaza in cele din urma intr-o forma mai compacta prin noua lege a insolventei, respectiv Legea nr. 85/2014.

"Din punctul nostru de vedere, aceasta forma a legii este de bun augur si va aduce imbunatatiri in desfasurarea procedurilor de insolventa", a declarat Vasile Godinca-Herlea.

Conform documentului de presa, in forma finala a Legii nr. 85/2014 au fost introduse noi standarde benefice pentru procedura, precum cel al inventarierii averii debitorului in termen de 60 de zile de la deschiderea procedurii si stabilirea unui termen redus pentru perioada observatiei, care vor asigura fluenta procedurii.

De asemenea, Noul Cod al insolventei raspunde si unor dileme ale legislatiei anterioare, cum sunt, de exemplu, actiunile creditorului bugetar in procedura.

"Un astfel de concept este testul creditorului privat, extrem de util, in special aplicat problematicii ajutorului de stat raportat la reducerea creantelor bugetare. Testul analizeaza daca statul, in calitatea sa de creditor privat, urmareste maximizarea sanselor de a recupera intreaga datorie. Daca un creditor privat, pus in aceleasi conditii cu creditorul bugetar, ar accepta o reducere a creantei sale prin plan, o eventuala acceptare de catre creditorul bugetar a unui plan care propune reducerea creantei sale nu constituie ajutor de stat", se precizeaza in comunicat.

O alta noutate importanta este posibilitatea acordata creditorilor si administratorului judiciar de a formula obiectiuni impotriva rapoartelor de evaluare. Acestea sunt apoi solutionate de catre judecatorul sindic, iar in cazul admiterii contestatiei, evaluatorul este obligat sa raspunda obiectiunilor. In situatia in care raspunsul nu este satisfacator, judecatorul poate dispune efectuarea unei noi expertize. Posibilitatea de a chestiona aceste rapoarte de evaluare, insotita de controlul judiciar al judecatorului sindic, va asigura corectitudinea lor si un cadru mai securizant pentru participantii la procedura, se arata in documentul citat.

O prevedere de asemenea importanta, in cazul intrarii in faliment prin esuarea reorganizarii, este revenirea la tabelul definitiv a tuturor creantelor impotriva debitorului si renasterea creantelor reduse prin plan. Conform aceleiasi surse, este descurajata in acest fel propunerea unor planuri neviabile, doar pentru a beneficia de asa-numitul "hair-cut" al creantelor.

Nu in ultimul rand, un pas inainte este si introducerea in noua lege a unor mecanisme clare si eficiente pentru protejarea creantei finantatorilor din perioadele de observatie si reorganizare, mecanism cunoscut sub denumirea de new money priviledge. Aceasta prevedere este un foarte mare progres legislativ, cu efecte pozitive asupra mediului de afaceri, considera specialistii CITR.

Pe langa aspectele mentionate de specialistii CITR, Noul Cod al insolventei mai cuprinde o serie de prevederi importante. Astfel, executarea planului de reorganizare nu va putea depasi 3 ani, calculati de la data confirmarii planului. Termenele de plata stabilite prin contracte - inclusiv de credit sau de leasing - pot fi mentinute prin plan, chiar daca depasesc perioada de 3 ani. Aceste termene pot fi si prelungite, cu acordul expres al creditorilor, daca initial erau mai scurte de 3 ani. Dupa realizarea tuturor obligatiilor din plan si inchiderea procedurii de reorganizare, aceste plati vor continua conform contractelor din care rezulta.

Modificarea planului de reorganizare, inclusiv prelungirea acestuia se va putea face oricand pe parcursul procedurii de reorganizare, fara a se putea depasi o durata totala maxima a derularii planului de 4 ani de la confirmarea initiala, se arata in noile prevederi.

De asemenea, Noul Cod al insolventei prevede o valoare prag de 40.000 de lei si pentru debitorul care vrea sa intre in solventa, nu doar pentru creditorii care solicita acest lucru. Cu alte cuvinte, firmele vor putea cere insolventa doar daca au datorii mai mari de 40.000 lei.

In plus, Legea nr. 85/2014 se aplica profesionistilor, cu exceptia celor care exercita profesii liberale, precum si a celor cu privire la care se prevad dispozitii speciale in ceea ce priveste regimul insolventei lor.