AVIOANE NOI SI DEZVOLTARE ECONOMICA PRIN OFFSET!


Musafir

/ #53

2013-04-11 13:11

Acest subiect este activ din anii 90, cand s-a pus prima data problema achizitionarii, sub guvernul Petre Roman de avioane noi Dassault Mirage 2000. De atunci ideile si proiectele s-au schimbat odata cu politicienii care s-au tot perindat pe la carma tarii si desigur cu interesele acestora. Este trist insa ca nici un guvern nu a luat cu adevarat in serios acest subiect care tine pe de-o parte de siguranta nationala si europeana si pe de alta parte de industria aerospatiala autohtona. Am urmarit cu tristete degradarea celei mai importante componente a fortelor militare romane si nutresc un respect deosebit pt specialistii din aviatie, care impotriva tuturor obstacolelor tehnice si financiare, reusesc totusi sa mentina in aer acele sicrie antice upgradate cu avionica israeliana. Nu inteleg cum putem, ca tara europeana, sa nu luam in calcul firmele europene constructoare de avioane de lupta foarte performante, dispuse oricand sa ofere in pachet si un offset variabil si preferam sa plangem dupa tehnica americana care este fie depasita (cum e cazul F-16 second hand) fie departe de realitate, netestata si scapata de sub control d.p.d.v. al costurilor de achizitie ca si (mai ales) de exploatare (ca sa nu mai vb de performate, care in loc sa creasca, scad odata cu cresterea bugetului si perioada de asteptare) cum este F-35...cu care americanii ne dau pe la nas ca sa ne bage pe gat avioane aproape la fel de vechi precum cele pe care aviatia romana le are acum in dotare. Trist...Saab ofera peste tot offset in proportie de aproape 100% (sunt accesibile ca pret si au costuri mici de exploatare), Dassault ofera offset variabil si se prezinta cu un avion extrem de reusit, iar EADS care ofera, dupa umila mea parere cel mai performat multirol de pe piata disponibil in prezent si in viitorul imediat, ar investi cu siguranta mai mult in industria aeronautica autohtona decat a facut-o pana acum...Oricare dintre cele trei variante este mai buna decat un F-16 nou, daramite SH si cu siguranta mai sigure decat "cioara de pe gard", F-35, avionul care va reprezenta falimentul multor bugete de aparare al statelor care intentioneaza sa-l achizitioneze. Suntem la granita estica a Europei si a NATO, aceasta pozitionare implica o responsabilitate pe care mi-e teama ca guvernantii romani inca nu au ajuns s-o constientizeze. America este in plina schimbare a strategiei geopolitice iar Europa este in plina criza economica si pare ca tinde spre implozie...oare ce anume trebuie sa se mai intample ca sa actionam corect?? Toate conflictele majore au prins Romania sau statele romane nepregatite si slab inzestrate...chiar nu reusim sa invatam nimic din trecut? Trist.