Respectaţi Legea Educaţiei Naţionale la UMF Tg. Mureş!


Musafir

/ #1536 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Judex

2012-03-27 05:14

#1529: Judex - Re: Re: Re: Re: Re: Judex

Îmi cer scuze pentru că mă bag în discuţia cam privată între dumneavoastră şi "magyar diak".

 

Pe o parte sunt de acord cu dvs că Trianonul n-are nimic de căutat într-o astfel de discuţie (deşi nu în primul rând din motivul pe care aţi scris dumneavoastră ci pentru că nu are relevanţă pt. subiect).

Am şi scris şi conaţionalilor mei maghiari (în limba maghiară) această părere. Istoria e istorie, deci trecut. Noi în prezent vrem respectarea unor drepturi importante aici şi acum, în această ţară, de acest stat. Suntem cetăţeni români şi dorim drepturi (şi respectarea acestora) în România.

 

Pe altă parte însă nu pot să nu-i dau dreptate lui "magyar diak", deoarece am constatat acelaşi lucru ce a scris el: "Eu m-am convins ca scopul dumneavoastra aici nu este de ameliorare sau de dezamorsare a situatiei nefericite existente aici, ci unul de instigare - mai subtil sau mai deschis - la ura. Si faceti asta ascunzand in umbra unui limbaj mai cult dar foarte periculos, si prin trimiteri repetate la un link, carui evocare aici poate servi un singur scop: instigare la ura..."

Cum am şi scris într-un coment de al meu: eu văd că sunteţi un om inteligent, însă nu lipsit de exagerări.

Şi eu consider că dvs câteodată chiar provocaţi. Iar când se rupe firul la unul sau altul, dvs sunteţi mulţumit că aţi reuşit să demonstraţi, cât de extremişti sunt maghiarii.

 

Trimiterea la acel link a fost într-adevăr provocarea cea mai dură. Şi dacă am spus şi maghiarilor de aici să nu trăiesc în trecutul istoric ci în prezent, asta trebuie să vă recomand şi dumneavoastră.

Sunt multe echivalente maghiare a acestui video (din păcate) iar eu sunt trist când le văd, deoarece nu cred că prin demonizarea românilor noi o să avem dreptate. Însă nici invers.

Aceste videouri (de multe ori fragmente) interpretează foarte subiectiv istoria, de obicei fără să facă referire corectă la contextul istoric.

Oricum, dacă aş fi un om mai puţin de temperat decât sunt, dacă n-aş vrea să evit posibilitatea să devin recunoscut şi dacă n-aş considera că aceste lucruri sunt destructive, v-aş răspunde cu o poveste al omorârii unui om nevinovat din familia mea după al doilea război mondial...

Dacă aş face asta, dvs aţi avea alte lucruri de povestit şi eu iar alte răspunsuri până ce nu ajungem să ajungăm şi noi la ură (doar din cauza păcatelor unor oameni care au murit de mult şi erau judecaţi deja de Bunul Dumnezeu).

CE ROST AR AVEA?

Am scris de mai multe ori: păcatele străbunilor noastre şi cele ale străbunilor voastre nu pot să mai fiu corectate, fiind închişi în sicriul trecutului istoric.

Deci nu le putem corecta. Însă ceea ce putem face: să nu le repetăm.

 

Iar în ceea ce priveşte pe pectul/dictatul de la Trianon, acest lucru poate să fie interpretată din mai multe puncte de vedere (dintre care sunt şi mai mult şi mai puţin sentimentale).

Eu prefer explicările obiective.

În esenţă consider că nici românii, nici maghiarii nu tratez la locul lui, într-un mod obiectiv (tocmai din cauza că ambele părţi sunt afectate: una în mod negativ şi celălalt în mod pozitiv).

 

Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat altundeva şi cu alţi oameni, am fi mai obiective. A avut loc un război, noi eram aliaţii celor învinşi - ceea ce a avut consecinţe teritoriale. Acest lucru s-a întâmplat de multe ori în istorie.

Bineînţeles poate fi interpretată de români ca o mare răzbunare istorică, iar de partea maghiară ca o mare nedreptate istorică (esenţa acestei concepţii fiind ideea că Ungaria ar fi fost pedepsită mai dur decât Germania sau Austria, pierzând 2/3 din teritoriul ţării).

Ei bine, asta sunt interpretări (şi fiecare are dreptul la propria sa interpretare şi sentimente naţionale). Faptul istoric însă s-a întâmplat, indiferent de interpretare.

 

Un lucru însă e absolut sigur: că nu are nici-o relevanţă pt. acest subiect (şi pt. majoritatea problemelor noastre contemporane). Generaţia mea s-a născut în România, în mare parte vrea să trăiască aici, şi vrea respectarea drepturilor lor omeneşti şi minoritare aici şi acum, în cadrul acest stat.

Trianonul nu trebuie băgat într-o astfel de convorbire (precum nici videoul dumneavoastră).

Singurul punct de vedere din care consider de a fi relevant acest fapt istoric provine din funcţia de reper. Mulţi dintre comentatori au vorbit despre Trianon pt. a scoate în evidenţă că noi nu suntem imigranţi, ne-am născut aici, suntem aici de sute de ani şi nu noi ne-am mutat dintr-un loc în alta, ci graniţele s-au schimbat. Deci trebuie să fim trataţi ca atare (şi nu ca nişte imigranţi care au venit aici ieri sau alaltăieri şi acuma cer drepturi în mod nejustificat).

Eu cred că şi dumneavoastră aţi observat că mulţi dintre comentatorii maghiari au vorbit despre Trianontocmai în acest context (adică să fie clar: nu din motive revizioniste, ci pt a legitima dorinţele maghiarimii).

 

Oricum: subiectul acestei discuţii nu este istoria sau păcatele istorice ale naţiunilor din lume, ci un lucru mult mai concret şi anume dreptul la învăţământ în limba maternă şi respectarea legilor.