Respectaţi Legea Educaţiei Naţionale la UMF Tg. Mureş!


Musafir

/ #1526 Re: Re: T

2012-03-27 01:54

#1516: Anca - Re: T

Stimata Ana,

 

Sper ca nu te-ai suparat prea tare (mai ales ca si tu ai provocat in mod constient pe maghiari), dar tu esti al 300-lea român căruia trebuie să ecplicăm acelaşi lucru.

 

În plus e într-adevăr foarte enervant faptul ca toti romanii care s-au aparut pana acum aici, au o opinie atat de categorica despre educatia corecta a maghiarilor - timp ce nu stiu nimic despre acest lucru.

Ca urmare, desi nu pot accepta stilul unor conaţionali maghiari ai mei, totuşi înţeleg sentimentele lor.

 

Situaţia în care tu ca româncă vii să ne explici (într-un mod destul de categoric) ce şi cum trebuie să învăţăm e nu numai jenantă, ci esta în acelaşi timp o adevărată insultă.

 

Este ceva absurd ca un român să ne explică cum trebuie să învăţăm ca minoritari (şi care ar fi metodele potrivite). Mai ales în cazul în care el/ea a studiat întotdeauna în limba maternă (deci n-are de unde să ştie nimic despre situaţia în care ne aflăm noi).

O singură excepţie există: dacă e expert în pedagogia de limbi şi ne poate explica de ce gândeşte că ar fi mai eficient învăţământul într-o altă limbă decât cea maternă (argumentând această explicaţie şi cu fapte ştiinţifice, nu numai cu păreri proprii).

Dacă nu asta face, părerile personale (şi presupunerile) unui majoritar sunt cam lipsite de relevanţă, deoarece nu prea ştie despre ce vorbeşte.

 

Iar să faci orice comparaţie între imigranţi şi o minoritate autohtonă (care este prezent pe aceste meleaguri de 1117 ani) este o adevărată jignire.

 

Faptul că orice ştiinţă (inclusiv cele aplicate) se învaţă cel mai bine în limba maternă e o evidenţă ştiinţifică. Iar competenţele lingvistice se învaţă cel mai bine în cursuri de LIMBĂ (şi nu prin aplicarea directă a limbii încă neînvăţate).

În plus: la universitate nu trebuia să fie vorbă despre cunoştinţele lingvistice (orice minoritar trebuia să ştie să comunică româneşte în momentul absolvirii liceului - faptul că acest lucru nu e aşa la noi, rezultă tocmai din metodele greşite prin care limba română este predată şi azi pt. minoritari).

Deci problema cunoştinţei limbii române nu se pune în cazul univărsităţilor (şi nici nu poate să fie rezolvată la acest nivel). Universitatea are o singură obligaţie în acest sens: ca studenţii să învaţă terminologia română.

Asta aşa şi s-a întâmplat şi între 1948 şi 1962 când studenţii au învăţat exclusiv în limba maghiară. În momentul absolvirii, toţi medicii maghiari care au studiat eici erau capabili să vorbească româneşte cu oricare pacient român, să scrie reţete şi acte medicale în limba română, etc.

Să nu uităm că tocmai în aceşti medici au depus bazele prestigiului şi renumei (atunci încă europene şi nu numai naţionale) a acestei universităţi de medicină.

Şi să nu uităm nici faptul că tocmai după această perioadă s-a început perioada românizării forţate în timpul căreia majoritatea absolvenţilor erau detaşaţi în judeţele moldovene: unde TOŢI au reuşit să practică medicina si să comunică cu pacienţi numai în limba română (căci acolo nici nu aveau pacienţi maghiari, cu excepţia ceangăilor).

 

Putem afirma că atât ştiinţa de specialitate (argumentele ştiinţifice a pedagogiei de limbi) cât şi precedentul istoric justifică dorinţa maghiarilor de a învăţa în limba maternă.

Iar problemele cu predarea limbii române trebuie rezolvate (cât de repede se poate) la nivelul şcolilor generale.