Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!


Musafir

/ #23532 Grupul Ciech din Polonia, actionarul majoritar al USG, interesat de cumpararea Oltchim

2014-07-07 06:54

http://www.impactreal.ro/2014070617195/Grupul-Ciech-din-Polonia-actionarul-majoritar-al-USG-interesat-de-cumpararea-Oltchim.html

La privatizarea programată la 12 decembrie 2014

Administratorul special al societăţii Oltchim SA Râmnicu Vâlcea, Bogdan Stănescu, a confirmat oficial, săptămâna trecută, faptul că acţionarul majoritar al SC Uzinele Sodice Govora - Ciech Chemical Group SA, Grupul Ciech din Polonia este interesat de cumpărarea combinatului chimic vâlcean la privatizarea programată în data de 12 decembrie 2014. „Proprietarul Uzinelor Sodice Govora a cumpărat caietul de sarcini pe 30 mai 2014 şi nu a avut timp să-şi formuleze oferta, astfel încât s-a alăturat investitorilor care au solicitat un nou termen de privatizare. Faptul că s-a amânat de patru ori termenul pentru vânzarea acţiunilor SC Oltchim SA nu a fost din cauza unei lipse de investitori, ci a lipsei lor de pregătire pentru a veni să investească la SC Oltchim SA. Consorţiul chinez a solicitat amânarea privatizării până în decembrie pentru că le trebuie foarte multe aprobări să aducă valută în România. Şi omul de
afaceri Ştefan Vuza a cerut o nouă amânare. Ne-am oprit din negocierile cu OMV Petrom, în aşteptarea investitorului care doreşte să cumpere Rafinăria Arpechim, la pachet cu SC Oltchim SA. Statul român, ca să cumpere Rafinăria Arpechim, trebuie ca, a doua zi, să o vândă investitorului selectat pentru SC Oltchim SA. Am discutat cu Consiliul Concurenţei, care ne-a transmis că nu este ajutor de stat dacă statul preia Arpechim şi îl dă mai departe investitorului care preia SC Oltchim SA.”, a spus administratorul special al combinatului chimic vâlcean. Bogdan Stănescu a mai precizat că au fost investitori care au propus administratorilor SC Oltchim SA privatizarea pe module şi nu în sistem integrat, ceea ce nu a convenit acţionarilor combinatului chimic vâlcean, care au optat pentru o viziune unitară. În aceste zile, administratorii judiciari ai SC Oltchim SA încearcă să-i convingă pe creditori să aprobe contractarea unui împrumut de 15 milioane de euro de la chinezi, dar şi a încă 10 milioane de euro de la companiile Alro, Bulrom şi RCS&RDS.

Două companii de avocatură vor consilia OPSPI la preluarea Arpechim

Zilele trecute, Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) din cadrul Ministerul Economiei a prezentat o informare privind evaluarea ofertelor tehnice depuse în cadrul procesului de achiziţionare de consultanţă juridică prin care să se asigure asistenţă juridică pentru OPSPI, în vederea angajării unui consultant pentru realizarea proiectului „Funcţionarea integrată a SC Oltchim SA cu Rafinăria Arpechim, aflată în proprietatea OMV Petrom”. Ca urmare a analizării documentelor de participare depuse de ofertanţi, au fost declarate eligibile ofertele următorilor participanţi: SCA PWC D&B David şi Băiaş, precum şi „Boştină şi Asociaţii”. Ofertele tehnice depuse de cei menţionaţi au întrunit punctajul necesar pentru a se califica în etapa următoare. Înainte de acest anunţ, OPSPI a adus câteva clarificări transmise potenţialilor ofertanţi în legătură cu documentaţia de atribuire.
Astfel, toate activităţile care fac obiectul achiziţiei vor fi prestate de consultantul juridic care va fi selectat în baza procedurii. Procedura de atribuire declanşată de OPSPI este întemeiată pe dispoziţiile art. 16 din OUG nr. 34/2006, fiind o procedură exceptată de la aplicarea prevederilor OUG nr. 34/2006. Valoarea estimată de OPSPI, în calitate de autoritate contractantă, pentru acest proiect, se situează sub pragul prevăzut de ordonanţa de urgenţă. Este estimată o perioadă de 7-10 luni pentru realizarea proiectului. În funcţie de condiţiile de desfăşurare a acestuia, s-ar putea impune un termen mai scurt de realizare sau perioada estimată ar putea fi depăşită, având în vedere că proiectul nu depinde în exclusivitate de autoritatea contractantă sau de prestator. Plata serviciilor de consultanţă se efectuează după recepţia documentelor care atestă prestaţia consultantului. Preţul nu poate fi majorat în funcţie de timpul alocat proiectului. Suma alocată proiectului este cuprinsă în proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli al OPSPI aferent anului 2014 şi nu va depăşi pragul prevăzut la art. 57 din OUG nr. 34/2006, fundamentată corespunzător. În analizarea ofertelor se va ţine cont de experienţa dovedită în acordarea de consultanţă juridică în procesul de privatizare şi restructurare a societăţilor, atât a firmei de avocatură, cât şi a membrilor echipei desemnaţi să realizeze proiectul. Nu vor fi punctate aspecte referitoare la portofoliul de clienţi şi experienţa avută de ofertanţi în alte domenii decât privatizarea şi restructurarea. Se va avea în vedere asistenţa juridică acordată oricărei instituţii publice implicată în procesul de privatizare. Este obligatorie includerea în echipa de lucru cel puţin a unei persoane care să asigure servicii de traducere din şi în limba engleză, nefiind
obligatoriu ca această persoană să aibă pregătire juridică şi nefiind obligatoriu ca această persoană să aibă un atestat în acest sens, emis de instituţiile abilitate. Nu se au în vedere servicii de traducere autorizate conform legii. Această persoană nu trebuie să prezinte dovada experienţei în procesele de privatizare şi restructurare.

Clarificări de la Consiliul Concurenţei cu privire la preluarea Arpechim

Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a declarat recent că nu este ajutor de stat dacă autorităţile statului român preiau Arpechim şi vând rafinăria mai departe, la acelaşi preţ cu care o achiziţionează de la OMV Petrom şi dacă OMV Petrom nu are nici un avantaj. De altfel, încă de acum patru ani, Consiliul Concurenţei a dat o decizie favorabilă privind analiza concentrării economice realizată de SC Oltchim SA, prin dobândirea controlului unic direct asupra activelor aferente activităţii de petrochimie situate pe platforma industrială Arpechim Piteşti, deţinute anterior de OMV Petrom. Printre altele, Consiliul Concurenţei a avut în vedere, la luarea deciziei, următoarele elemente: „Concentrarea economică s-a realizat prin dobândirea de către SC Oltchim SA, de la OMV Petrom, a controlului unic direct asupra activelor aferente activităţii de petrochimie de pe platforma Arpechim Piteşti, operaţiune realizată în sensul regulamentului privind autorizarea concentrărilor economice. Operaţiunea de concentrare economică are la bază contractul de transfer al activelor, încheiat în data de 18 decembrie 2009 între SC Oltchim SA, în calitate de cumpărător, şi OMV Petrom, în calitate de vânzător. Operaţiunea notificată de SC Oltchim SA reprezintă o concentrare economică în sensul prevederilor din Legea concurenţei, care depăşeşte pragurile valorice prevăzute în această lege. În consecinţă, această operaţiune este supusă controlului şi trebuia notificată Consiliului Concurenţei. Formularul de notificare a operaţiunii a fost depus de SC Oltchim SA la Consiliul Concurenţei la data de 23 decembrie 2009. Notificarea concentrării economice a devenit efectivă la 11 ianuarie 2010. În ceea ce priveşte activele care fac obiectul operaţiunii de concentrare economică, activitatea de producţie care se desfăşura prin
intermediul Arpechim Piteşti a fost oprită începând cu luna noiembrie a anului 2008. Instalaţiile aferente au intrat în conservare, situaţie existentă şi în prezent, urmând ca activitatea de producţie să fie reluată după preluarea acestora de către SC Oltchim SA. Faţă de activitatea productivă care s-a desfăşurat prin intermediul activelor achiziţionate şi ţinând cont de efectele investiţiilor propuse de SC Oltchim SA în aceste active, obiectul de activitate care poate fi conferit acestora este de fabricare a unor produse petrochimice constând în etilenă, propilenă, etilenoxid, monoetilenglicol, polietilenă de înaltă şi joasă densitate şi compuşi aromatici (benzen, toluen şi xilen). Piaţa producerii şi comercializării etilenoxidului şi piaţa producerii şi comercializării metilenglicolului este pe întreg teritoriul României. Operaţiunea de concentrare economică analizată reprezintă o integrare verticală a activităţii desfăşurată pe platforma petrochimică Arpechim cu activitatea SC Oltchim SA, întrucât pieţele produselor pe care sunt prezente activele preluate de la OMV Petrom se situează în amonte faţă de pieţele pe care activează SC Oltchim SA, între cele două existând relaţii de genul furnizor-client (activele preluate de la OMV Petrom furnizează o parte din materia primă necesară SC Oltchim SA). Activitatea de petrochimie de pe platforma Arpechim a fost proiectată de la înfiinţare pentru a funcţiona ca un sistem integrat cu activitatea SC Oltchim SA. Etilena este folosită ca materie primă pentru producerea polietilenei de joasă şi de înaltă densitate, a etil-benzenului şi a oxidului de etilenă în instalaţiile din cadrul activităţii de petrochimie achiziţionate de SC Oltchim SA. Propilena este materia primă pentru producerea polipropilenei, a oxo-alcoolilor şi a propenoxidului, care reprezintă materia de bază pentru producţia polioli-polieterilor, a policarbonatilor şi a stirenului.”, se preciza în decizia Consiliului Concurenţei.

Noile prevederi ale legii insolvenţei vor afecta negativ Oltchim

Preşedintele României a semnat marţi, 1 iulie 2014, decretul de promulgare a Legii privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, după ce Curtea Constituţională a motivat decizia în privinţa constituţionalităţii legii, în urma sesizării făcute de PNL. Un argument invocat de PNL în acel moment, în susţinerea neconstituţionalităţii legii, privea faptul că este lăsat debitorul la mâna furnizorilor de energie, de gaze şi de alte produse esenţiale pentru funcţionarea societăţii. „Există exemplul SC Oltchim SA. Dacă SC Oltchim SA ar intra în procedura insolvenţei, pe legea aşa cum a fost votată în Camera Deputaţilor, după 90 de zile neputând evident să acopere cheltuielile cu electricitatea şi cu gazele, ar trebui să-şi închidă activitatea. Ar trebui ca miile de oameni care lucrează acolo să plece acasă, iar o eventuală repunere în funcţiune ulterioară ar fi extrem de costisitoare. Cu
alte cuvinte, SC Oltchim SA ar intra în faliment în 90 de zile dacă i s-ar aplica această lege.”, spuneau reprezentanţii PNL. Legea privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă a fost atacată la Curtea Constituţională, în 22 aprilie 2014, de grupul parlamentar al PNL din Camera Deputaţilor, parlamentarii susţinând că legea ar încălca liberul acces la justiţie şi proprietatea, ar introduce o discriminare şi poate afecta industria. Sesizarea PNL viza 15 articole din proiectul de lege. Liberalii declarau atunci că, prin accesul la buletinul procedurilor de insolvenţă, pe internet, se poate vedea dacă s-a admis o cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă sau că există un raport al administratorului judiciar, dar nu există nici un fel de detaliu gratuit cu privire la ce s-a discutat şi s-a dispus în cauza respectivă. Un alt subiect contestat de PNL privea introducerea posibilităţii ca
administratorul judiciar provizoriu să poată face vânzări din patrimoniul societăţii pentru a acoperi cheltuielile de procedură. PNL menţiona că, în cazul în care debitorul este de rea-credinţă, legea îi permite acestuia, prin intermediul administratorului judiciar, să ascundă o parte din averea societăţii. Aceasta este o încălcare a dreptului de proprietate a creditorilor, dar şi a debitorilor. Un alt argument al neconstituţionalităţii ar fi conţinut în avizul Consiliului Legislativ, respectiv faptul că Guvernul nu a prezentat un studiu de impact. Aspectul sesizat de Consiliul Legislativ privea faptul că era utilă completarea proiectului cu insolvenţa regiilor autonome şi cea a unităţilor administrativ-teritoriale, astfel încât acestea să nu fie lăsate pe seama unor amendamente care să fie adăugate ulterior. PNL reclama inclusiv faptul că nu este prevăzută insolvenţa persoanelor fizice, fapt care este o
discriminare în raport cu persoanele juridice.