Patrimoniul istoric national între profesionism si amatorism
Bogdan Condurateanu |
/ #732014-02-12 17:28M-am abţinut până acum să comentez ceva apropo de detectorism într-o comunitate care nu vede asemenea activităţi cu ochi buni, opinie la care mă raliez din principiu, dar recenta petiţie online care vizează înlocuirea directorului MNIR are nişte hibe de logică şi unele carenţe legislative absolut remarcabile: 1. la monezile de argint nu văd că ar trebui făcute operaţii de dezoxidare, decât cea de degresare şi care constă în scufundarea acestora într-un lighean de plastic într-o baie de alcool etilic sau acetonă în soluţie, urmată de o clătire care se putea face la fel de bine şi cu furtunul şi de o uscare, la soare sau pe nişte prosoape. Este o activitate care ar lua jumătate de zi maximum, nu zeci de zile aşa cum pretinde autorul petiţiei. Argumentele pe care le aduce în acest sens nu ar rezista în faţa niciunei instanţe. 2. eu puteam ridica acum ceva vreme 130 kg din genuflexiune. Un bărbat normal fără prea mare pregătire fizică poate căra două damigene de vin de 20l câte una în fiecare mână cu riscul unei febre musculare. Un sac de ciment are acum 40 kg, dar înainte avea 50 kg, cineva obişnuit cu munca pe şantier l-ar fi putut căra pe braţe. Nu este o performanţă fizică imposibilă să cari 55 kg, mai ales pentru un bărbat în care pompa adrenalina, aşa cum vrea să lase să se înţeleagă autorul petiţiei. 3. De ce ar fi greşit directorul MNIR că l-a premiat pe descoperitor în opinia autorului? Pentru că bunurile solului şi subsolului sunt ale statului român. Foarte corect. Dar statul român nu ştia de ele, iar descoperitorul i le-a prezentat acestuia – în persoana MNIR - şi conform legii (art. 326, http://www.contabilsef.md/libview.php?l=ro&idc=347&id=2797 ) i se cuvine o recompensă. Nimic ilegal aici. Că recompensa primită de descoperitor a dezechilibrat bugetul MNIR de cercetare, asta înseamnă că bugetul era prea mic în acel moment pentru o descoperire atât de mare, nu că descoperirile nu ar trebuie premiate în principiu. Iar legiuitorul şi managerul român trebuie să aplice legea din România, înaintea interpretării personale a autorului petiţiei a “articolului 10 al convenţiei de la Valleta (1992, paragraful iii)”. Să presupunem prin absurd că toate descoperirile de acest gen ar rămâne nepremiate de autorităţi. Oare ce credeţi că se va întâmpla în acest caz?! Ar fi mai bine? 4. Sunt nenumărate cazurile cunoscute în care comorile arheologice au fost traficate înafara circuitului legal. “Elogiul” pe care îl face directorul MNIR detectoristului este că a ales calea legală de a se bucura de descoperirea sa. Iar textul “Noi ar trebui să învățăm din această lecție și să fim cu un pas înaintea lor, nu cu 100 de pași în urma lor” ar trebui interpretat ca un îndemn public către Guvernanţi de a se aloca de către Ministerul Culturii prin buget mai multe resurse materiale şi de timp arheologilor cu ştate în regulă ca să facă cercetări perieghetice de acest fel, în loc să fie nevoiţi să plătească premii pentru descoperiri făcute neprofesionist!!! 5. Nu se poate aplica legal prezumţia de premeditare la un detectorist care nu se duce la un punct fix, ci bate coclaurii, aşa cum nu se poate aplica unui poliţist de la circulaţie care şi-a descărcat arma din dotare urmărind un vitezoman, doar pentru că în fiecare zi şi-o pune la brâu în toc. 6. Nu ştiu ce probleme administrative sau personale are autorul petiţiei cu şeful instituţiei unde lucrează, dar genul ăsta de “petiţii online” în care s-a specializat în ultima vreme îmi aduc tare mult aminte de procesele şi demascările publice din perioada comunistă. Un fel de linşaj mediatic... În cazul acesta împotriva unui stimat membru al Nobilei Case, un cunoscut numismat a cărui reputaţie este mânjită cu noroi gratuit ... „(lista lucrurilor care îi sunt imputabile este prea lungă pentru a fi menţionată aici)”. Sunt tare comode, pentru că nu implică responsabilitatea unui denunţ penal, la care trebuie să dea o grămadă cu subsemnatul, plus că toate declaraţiile se fac de mână, nu la calculator. Şi aduc o binemeritată atenţie pentru o viitoare carieră politică - sau măcar una administrativă - în domeniul înfierat... unde îi doresc succes, deşi nu îi împărtăşesc apetitul pentru a călca pe cadavre. Cu toate că în cazul acesta are şanse mici de succes pentru că decizia directorului MNIR a fost deja susţinută politic şi public şi de Prim Ministrul României, care l-a premiat şi el pe descoperitor... „în baza unei interpretări abuzive a legii”... 7. Cum se pot efectiv proteja siturile arheologice cunoscute, dacă perimetrele acestora nu sunt publicate într-un format public? Nu cumva asta e cauza pentru “incapacitatea poliţiei teritoriale de a cunoaşte limitele siturilor arheologice, face ca prevederea legală să fie inoperantă”. Asta presupunând că poliţiştii rurali chiar ar avea chef să le facă rondul cheltuind benzină şi timp?! 8. Faptul că un cetăţean al României este cercetat pentru tăinuire de patrimoniu nu îl face VINOVAT de tăinuire de patrimoniu, doar o hotărâre a unei instanţe rămasă definitivă şi irevocabilă poate să îi pună această pată pe cazier. Dar pentru autorul petiţiei este „suficient să suspectăm că condiţiile de descoperire nu sunt corect documentate”. Cacofonia bănuiesc că a fost intenţionată. Ce are totuşi important acestă problematică: 1. Concurenţa neloială între arheologii cu acte în regulă şi detectorişti. Aşazişii “arheologi amatori”. Primii trebuie să parcurgă un proces de autorizare ai unei asemenea cercetări, detectoriştii nu. Aceasta este o hibă a legislaţiei care trebuie remediată!!! 2. Mult mai grav. Săpătura pentru scoaterea la iveală a metalului se face neprofesionist scoţând obiectele din context şi răvăşind straturile. Pentru un arheolog asta este un dezastru. Şi dacă pentru fiecare obiect de metal se răscolesc zeci de gropi, atunci asta este de-a dreptul cumplit. Lucrul acesta TREBUIE remediat legislativ, într-o măsura în care arheologii să fie singurii abilitaţi să facă săpături îndiferent la ce sit, cunoscut sau necunoscut, iar detectoriştii doar să puncteze în direcţia corectă unde au găsit un semnal puternic şi să existe şi un mecanism de cointeresare. 3. Dintre toate asociaţiile arheologice din România constituiţi un grup şi faceţi o propunere legislativă de interdicţie a detectoarelor de metal înafara utilizării profesionale de către profesionişti autorizaţi din domenii, dacă asta credeţi că e soluţia. Aşa cum s-au interzis dronele cu camere video înafara circuitului utilizatorilor profesionişti, se pot interzice prin HG şi detectoarele de metal înafara anumitor profesii. Este ceva de muncă să se întocmească un draft legislativ, dar este mult mai onorabil şi mai productiv decât semnarea unui denunţ cu mari şanse de a fi considerat calomnios... 4. Aş sugera în acest caz să puneţi în aceeaşi propunere legislativă şi obligativitatea publicării perimetrelor arheologice ale siturilor LMI şi ale celor non-LMI. Aşa cum face ANRM când alocă un perimetru pentru explorare-exploatare, dau o listă de coordonate în stereo70 pe care directorul ANRM o publică în Monitorul Oficial al României. În felul acesta nu vor mai exista suspiciuni vreodată despre ce s-a găsit şi unde! |
|
Reclamă petiție
Promovați aici
DEMISIA IOHANNIS ȘI JUDECATORI CCR
Solicităm DEMISIA: - Președintelui României, Klaus Iohannis; - judecătorilor CCR: Marian Enache, Livia-Doina Stanciu, Varga Attila, Elena-Simina Tănăsescu, Cristian Deliorga, Gheorghe Stan, Mihaela Ciochină, Laura-Iuliana Scântei, Dimitrie-Bogdan Licu Ca urmare a încălcării ordinii de drept și a democrației constituționale, împiedicarea dreptului de a alege si a dreptului de a fi ales, în beneficiul președintelui Klaus Iohannis pentru prelungirea nelegală și neconstituțională a mandatului a...
Reclamă petiție
Promovați aici
Suspendarea celor 9 judecatori ai CCR
Petiție pentru suspendarea imediată a celor 9 judecători ai Curții Constituționale a României pentru abuz în serviciu și complicitate la o lovitură de stat Către: Parlamentul României, Președintele României, Consiliul Superior al Magistraturii și cetățenii României, Subsemnații, cetățeni ai României, îngrijorați de gravele derapaje de la principiile statului de drept, vă solicităm în mod imperativ suspendarea imediată a celor 9 judecători ai Curții Constituționale a României (CCR), pentru săvârș...
Reclamă petiție
Promovați aici
SUNT FEMEIE ȘI AM DEMNITATE, SUSȚIN DIANA GUDIMA!
Cu mare păcat, Diana nu are posibilitatea de a-și cuprinde fetele și de fi cu ele, fetele sunt cu tatăl lor, inconștient, ocupă o poziție contra mamei, abdicatele' sunt protejate de un agresor familiar, dar pe de altă parte sunt postate public, vizate, nu frecventează școala, și au devenit subiect de discuție pentru o țară întreagă. E clar că acelei femei nu îi pasă de viitorul fetelor, se folosește de naivitatea lor pentru a se răzbuna. Copii sunt buni, cu o vorbă dulce și câteva bomboane îi ma...
Reclamă petiție
Promovați aici
Adăugați petiția "Patrimoniul istoric national între profesionism si amatorism" la această listăInterzicerea comercializarii si folosirii petardelor pe intreg teritoriul Romaniei!!!
De ce trebuie ca mereu sa asteptam sa se intample atatea nenorociri ca sa luam masuri? De ce nu putem face ceva incat sa le prevenim, sa le stopam cat mai avem ocazia? Azi poate tie nu ti s-a intamplat nimic, maine la fel, deci practic nu te deranjeaza. Esti dispus sa astepti ziua in care vei avea de suferit din cauza lor? Va fi prea tarziu din pacate. Adulti, copii, animale....atatea victime cazute prada din cauza unor persoane iresponsabile, fara nici un strop de discernamant. Se poate face "...
Doriți să schimbați ceva?
Schimbarea nu se întâmplă dacă tăceți. Autorul acestei petiții a luat atitudine și a acționat. Veți face la fel? Porniți o mișcare socială creând o petiție.
Creeați propria dumneavoastră petițieAlte petiții care v-ar putea interesa
Impotriva noului Proiect de Ordin 1.141/ 1.386/ 2007
1037 Creat: 2025-01-01
Interzicerea comercializarii si folosirii petardelor pe intreg teritoriul Romaniei!!!
62748 Creat: 2020-01-02
Construirea unui Snowpark în Postăvaru
418 Creat: 2024-12-23
DEMISIA IOHANNIS ȘI JUDECATORI CCR
33277 Creat: 2024-12-07
Alegeri libere
21877 Creat: 2024-12-06
Suspendarea celor 9 judecatori ai CCR
12354 Creat: 2024-12-06
DEMITEREA primarului de Baia Mare - Doru Dăncuș
220 Creat: 2024-12-26
DIMINUAREA SPORULUI DE CONDITII PERICULOASE DIN CSM SF NECTARIE - BLVD UVERTURII NR 81
219 Creat: 2024-12-27
Închiderea postului Antena 3
11363 Creat: 2024-11-28
Cerem oficial retragerea definitiva a licenței de funcționare a postului de televiziune Antena 3 CNN
26986 Creat: 2024-11-27
Petitie către Curtea Constituțională a României Subiect: Menținerea în cursa prezidențială a domnului Călin Georgescu
21768 Creat: 2024-11-28
Dorim menținerea liniei de zbor directe Nisa-Cluj | Demande de maintien du vol direct Nice-Cluj
517 Creat: 2023-08-20
Ride Sharing doar in Județul de autorizare
99 Creat: 2024-12-31
Refuzul muncii suplimentare 30.12.2024
81 Creat: 2024-12-29
RECUNOAȘTEREA SCAUNULUI ÎMPIEDICAT AL LUI BENEDICT AL XVI-LEA ȘI CONVOCAREA CONCLAVULUI
17853 Creat: 2023-10-23
Petiție către Consiliul Local al Sectorului 4
673 Creat: 2024-12-18
Il sustin pe Calin Georgescu la presedintie 2024
2355 Creat: 2024-12-03
Calin Georgescu Presedinte
776 Creat: 2024-12-06
Suspendarea din funcție a domnului Președinte a României Klaus Iohannis
5699 Creat: 2024-12-06
Susțin desființarea Institutului „Elie Wiesel”
2008 Creat: 2024-01-25
Petitieonline.com
Punem la dispoziția dvs. găzduirea gratis a petițiile online. Aveți posibilitatea să publicați petiții online la un nivel profesional folosind serviciile noastre dedicate. Petițiile noastre se regăsesc în mass media în fiecare zi. Publicarea petițiilor prin intermediul serviciilor noastre oferă impact și vizibilitate către publicul larg cât și către persoane ce au putere de decizie