Respectati autonomia universitara la UMF Tg-Mures!


Musafir

/ #2924 Re: Re: Re:

2012-03-18 15:36

#2905: - Re: Re:

Degeaba veniţi cu ironia, domnule. Tocmai despre asta am vorbit mai presus.

Fiind minoritar eu ştiu foarte bine cât m-am chinuit să învăţ cât-de cât româneşte (că nici eu nu aveam cu cine să vorbesc această limbă). Şi nu ştiu nici azi să mă exprim cum aş vrea.

Şi toată problema provine din sistemul educaţional (căci la mine nu era cazul să nu vreau să învăţ româneşte sa să nu mă interesează şi nici nu vreau să plec din ţară, deci interesul meu personal e să ştiu cât mai bine româneşte).

Într-un sistem normal acest lucru n-ar trebui să fie rezolvată doar prin încercări priprii, în mod autodidact - ci în cadrul sistemului de învăţământ.

La noi sistemul e orb şi surdo-mut. Nu ia în considerare (nu înţeleg de ce) că sun sute de mii de persoane minoritare în România care nu ştiu româneşte, nu folosesc limba la acasă, dar în peste 250 de localităţi nici pe stradă, nicăieri, căci trăiesc în mediu lingvistic omogen.

Pentru ei limba română trebuie să fie predată ca limbă străină, conform metodelor pedagogice adecvate.

Este ceva incredibil că unii maghiari (din comunităţile unde maghiarii sunt în majoritate pe plan local) ştiu să vorbească foarte bine limba engleză sau germană (deoarece au învăţat-o ca limbă străină, cu ajutorul metodelor adecvate), iar româneşte nu pot să scot nici-o vorbă.

Ştiu pe de rost comentarii întregi despre Eminescu sau Bacovia, cunosc speciile literare, precum şi lecţii de istorie sau geografie - dar nu sunt capabili să cumpără un kilogram de cartofi la piaţă sau să participă la o discuţie în limba română.

Acest lucru e foarte dezavantajos şi pentru minoritari (tocmai pt. că nu cunosc limba oficială a statului) şi aduce la multe situaţii discomfortabile (nimeni nu se bucură dacă dacă devine ridicol din cauza unor defecte pt. care nu el e de vină).

 

Această situaţie gravă nu poate fi rezolvată altfel decât cu ajutorul metodelor pedagogice adecvate. Sistemul de faţă (precum aţi văzut şi dumneavoastră) este absolut incapabil s-o rezolvă.

Pe când învăţământul trebuie organizat în limba maternă, dacă vrem ca studenţii să înţeleagă perfect ce învaţă (şi să nu înveţe doar pe de rost), iar LIMBA română trebuie să fie învăţată ca orice LIMBĂ (fără să presupunem din pornire că studenţii ştiu deja româneşte din momentul naşterii - căci nu ştiu şi nu e limba lor maternă).