Salvati OLTCHIM si ARPECHIM!
Musafir |
/ #26875 RĂZBOI CROATO-UNGAR ÎN PETROCHIMIE. LUPTA PENTRU A NU PIERDE ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIALE2014-09-29 10:52http://www.zf.ro/business-international RĂZBOI CROATO-UNGAR ÎN PETROCHIMIE. LUPTA PENTRU A NU PIERDE ÎNTREPRINDERILE INDUSTRIALE În Croaţia, guvernul s-a angajat să lupte până în pânzele albe pentru o rafinărie pe care ungurii de la MOL vor s-o închidă. În România, Arpechim a fost închisă în tăcere.Autor: Bogdan Cojocaru Guvernul croat a răspuns zvonurilor din presă care anunţă închiderea de către grupul maghiar MOL a uneia din cele două rafinării ale ţării, cea de la Sisak, că va face tot ce-i stă în putere să protejeze angajaţii şi să prevină orice decizie nefavorabilă companiei petroliere croate INA, catalogată drept strategică. Ministrul economiei Ivan Vrdoljak a mers mai departe şi a acuzat MOL de intenţii vătămătoare la adresa Croaţiei. Sindicatele s-au mobilizat şi ele şi îndeamnă Croaţia „să se trezească“ pentru a salva o ramură strategică a economiei înainte a de fi prea târziu.
Între statul croat şi MOL există deja un conflict legat de managementul INA care s-a lăsat cu arestarea unui fost premier croat. În România, rafinăria Arpechim, deţinută de OMV Petrom, este închisă din 2011 deşi era principalul furnizor de materii prime pentru Oltchim, cel mai mare combinat chimic din România şi cu siguranţă o companie care poate fi considerată strategică. Austriecii de la OMV au ales să investească la ei în Austria în producţia de butadienă, folosită în principal în producţia de anvelope auto, deşi rafinăria Arpechim producea şi butadienă. „Toată Croaţia, cetăţenii, partenerii de afaceri şi uniunile sindicale trebuie să se trezească şi să prevină închiderea acestei ramuri importante a economiei croate, de nu, în curând va fi prea târziu“, a declarat Maja Rilovic, liderul sindicatului INAS, al salariaţilor companiei INA. INA deţine rafinăria Sisak şi este controlată în proporţie de 49,1% de MOL. Statul croat are 44,8% din acţiunile INA. INAS avertizează de ceva timp că neglijenţa intenţionată şi managementul slab vor duce la închiderea ambelor rafinării croate. Sisak are 800 de angajaţi, iar închiderea rafinăriei ar pune în pericol sute de locuri de muncă la contractori, scrie Dalje.com. În loc de rafinărie, un depozit Reacţia a venit după ce două ziare croate au scris că boardul de management al INA ar putea decide viitorul celor două rafinării croate, iar cel mai probabil scenariu este închiderea Sisak. Ziarele speculează, de asemenea, că această rafinărie va fi transformată într-un centru de logistică şi distribuţie. MOL acuză guvernul croat că nu a respectat termenii contractului de vânzare întrucât nu a preluat unitatea, neprofitabilă, de gaze a INA, scrie Bloomberg. Croaţia acuză MOL că administrează prost compania, iar guvernul vrea să menţină rafinăria funcţională. Ministrul economiei din Croaţia, Ivan Vrdoljak, care conduce negocierile cu acţionarii MOL, a declarat că închiderea rafinăriei Sisak este „absurdă şi de neacceptat“ pentru Croaţia întrucât guvernul vrea să acorde noi concesii pentru explorarea de petrol şi gaze naturale. Cazul MOL-INA este judecat de mai multe curţi de arbitraj. În 2012, fostul premier croat Ivo Sanader a fost condamnat pentru că a luat mită de la preşedintele boardului MOL Zsolt Hernadi pentru a accepta ca MOL să ocupe poziţia dominantă la INA. De asemenea, o instanţă din Zagreb a emis un mandat internaţional de arestare pentru acuzaţii similare pe numele preşedintelui MOL Zsolt Hernadi, care ar putea fi judecat în lipsă. Un proces asemănător împotriva lui Hernandi intentat în Ungaria a fost închis, iar premierul ungar Viktor Orban şi-a afirmat de mai multe ori sprijinul pentru MOL. MOL a cumpărat o primă participaţie la INA în 2003 şi şi-a majorat-o printr-un acord încheiat în 2009. Croaţia negociază cu MOL modificarea acordului de proprietate privind INA deoarece actualul contract interzice guvernului de la Zagreb să ia decizii privind managementul companiei. Economistul-şef al INA Goran Saravanja a dat vina pe invazia produselor petroliere americane pentru lipsa de cerere pentru produsele rafinăriei Sisak.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 25.09.2014 |
|
SUNT FEMEIE ȘI AM DEMNITATE, SUSȚIN DIANA GUDIMA!
Doriți să schimbați ceva?
Schimbarea nu se întâmplă dacă tăceți. Autorul acestei petiții a luat atitudine și a acționat. Veți face la fel? Porniți o mișcare socială creând o petiție.
Creeați propria dumneavoastră petițieAlte petiții care v-ar putea interesa
IUS-Lubrifin - parcul din inima Brașovului. Cerem Consiliului Local demararea unui referendum. Semnează petiția!
1751 Creat: 2024-11-02
Zbor direct Geneva GVA - Chișinău RMO
1232 Creat: 2024-10-17
RECUNOAȘTEREA SCAUNULUI ÎMPIEDICAT AL LUI BENEDICT AL XVI-LEA ȘI CONVOCAREA CONCLAVULUI
16856 Creat: 2023-10-23
Dreptate pentru Diana Iovanovici Șoșoacă
8599 Creat: 2024-10-07
Metrou in Chiajna, Militari Residence
243 Creat: 2024-10-27
Opriti activitatea gropii de gunoi Vidra Sintesti
1462 Creat: 2024-10-18
Anularea Licenței Medicului Andonii Marin pentru Declarații Inacceptabile
388 Creat: 2024-10-27
Semanturi pentru participarea Dianei Ivanovici Sosoaca la Prezidentiale.
3216 Creat: 2024-10-05
Lăsați-ne să învățăm! Homeschooling în România
7204 Creat: 2024-10-08
Fluidizarea traficului în zona Baciu-Cluj-Napoca prin introducerea de autobuze școlare
327 Creat: 2024-10-18
Protejarea animalelor din Făgăraș: Solicităm montarea camerelor de supraveghere pe Strada Castanului
62 Creat: 2024-11-05
Desființarea Scuarurilor Rutiere tip bordură de pe DN1 - Stop Accidentelor și Tragediilor!
2090 Creat: 2024-09-25
Anulare C.N.P. !!! Suntem ființe vi, nu persoane fizice !!
3248 Creat: 2024-07-25
PROFESORII O SUSȚIN PE MAIA SANDU
403 Creat: 2024-10-24
Petitie către Guvernul României și Camera Deputaților: Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) pentru Sprijinirea Bolnavilor de Diabet mellitus Tip 1 și Tip 2
109 Creat: 2024-10-21
Liderul fandomului Blue Lock din Bârlad
32 Creat: 2024-10-29
DREPTATE PENTRU DIANA SOSOACA - STOP ABUZURILOR SI CORUPTIEI DIN ROMANIA
1396 Creat: 2024-10-07
Petiție pentru introducerea unui mijloc de transport pe ruta Ianoșda - Homorog - Salonta!
26 Creat: 2024-10-31
Oprirea ocuparii spatiului verde din Parcul Nordic cu locuri de parcare si statii de incarcare
24 Creat: 2024-11-01
Eduard trebuie interzis de urgenta in toate fabricile de tigari
22 Creat: 2024-10-31