Sustineti cinematografia romana!
Peste 40 de cineaşti – printre care Cristi Puiu, Corneliu Porumboiu, Nae Caranfil, Radu Muntean, Ada Solomon, Tudor Giurgiu – protestează, într-o scrisoare deschisă adresată premierului Victor Ponta şi Ministrului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Liviu Dragnea, împotriva a două dintre prevederile proiectului Legii descentralizării.
Unul dintre puncte stabileşte ca o cotă-parte de 50% din veniturile la Fondul Cinematografic să treacă în administrarea consiliilor şi primăriilor locale, cu scopul întreţinerii, reabilitării sau construirii de noi cinematografe. Cineaştii susţin că această măsură va afecta drastic finanţarea producţiei de film, în condiţiile în care România este singura ţară din Europa care nu acordă nici un ban de la buget pentru sprijinirea ei. Singura resursă rămâne Fondul Cinematografic, constituit din procente impuse pe bani privaţi, prin lege. Dacă, în 2007, la Fond s-au colectat 40.000.000 de lei, în 2012, suma s-a diminuat până la 25.000.000 de lei.
O a doua măsură, care va afecta distribuţia şi exploatarea filmelor în România, este de a trece toate sălile de cinema din reţeaua RADEF în grija administraţiilor locale, în ciuda faptul că, după transferul iniţial a 107 astfel de cinematografe, doar trei dintre ele şi-au păstrat destinaţia. Cineaştii propun ca 26 din cele 37 de săli rămase să fie transferate în subordinea Centrului Naţional al Cinematografiei sau a MInisterului Culturii, să fie renovate şi digitalizate şi reunite într-o reţea de difuzare a filmelor de artă. (Filmreporter.ro http://www.filmreporter.ro/05-11-2013-scrisoare-de-protest-cineastilor-romani/)
Redăm integral scrisoarea de protest:
SCRISOARE DESCHISA
In atentia
DOMNULUI VICTOR PONTA
Prim Ministru al Guvernului Romaniei
DOMNULUI LIVIU DRAGNEA
Ministrul Dezvoltarii Regionale si Administraţiei Publice
Urmare a publicarii in mass-media a proiectului de Lege privind stabilirea unor masuri de descentralizare, va solicitam respectuos urmatoarele:
- Eliminarea Art.VI, pct 1 (Titlul III) din proiectul de lege care propune modificarea Legii cinematografiei dupa cum urmeaza: “o cotă-parte de 50% din sumele colectate la Fondul cinematografic se face venit la bugetele locale ale judeţelor, cu destinaţia finanţării proiectelor de reabilitare, dotare, modernizare a sălilor şi grădinilor de spectacol cinematografic, precum şi pentru construirea de noi cinematografe”
- Modificarea Art. II, pct 4-5 (Titlul III) din proiectul de lege care propune ca un numar de peste 180 de Sali de cinematograf aflate în domeniul public al statului şi în administrarea RADEF „România-Film” sa treaca „în domeniul public al unităţilor administrativ-teritoriale, după caz, şi în administrarea autorităţilor administraţiei publice locale”
Contextul in care apare proiectul de act normativ este:
- Cinematografia romana este subfinantata cronic, in conditiile in care este domeniul care contribuie de ani de zile cu succes la construirea unei imagini pozitive a Romaniei in lume. Filmele romanesti au obtinut in doar 7 ani cele mai importante premii europene de film – Palme D’Or (Cannes), Ursul de Aur (Berlin), Academia Europeana de Film (Oscarul european) iar acum filmul “Pozitia copilului” concureaza cu sanse pentru o nominalizare la Oscar.
- In aceiasi 7 ani, Fondul Cinematografic (instituit prin OUG 67/2007) s-a diminuat de la 40.000.000 lei (2007) la 25.000.000 lei in 2012, in conditiile in care alocatia bugetara la Fond este zero lei.
- Cinematografia romana este singura din Europa care nu primeste niciun ban de la buget pentru productia si distributia de filme.
Un studiu recent (2012) al Observatorului European al Audiovizualului arata ca, intre sursele de finantare ale fondurilor de film din Europa, 37% sunt fonduri provenite de la buget iar 17% sunt fonduri provenind de la autoritati locale si regionale.
- Diminuarea considerabilă a sumelor existente în Fondul Cinematografic al CNC, din care se co-finanţează producţia şi distribuţia de filme romaneşti sau programele de educaţie şi cultură cinematografică, nu are nicio legatura logica cu succesele de prim-plan, repetate, ale cinematografiei romane pe plan internaţional. Acest moment de gratie implică găsirea unor surse suplimentare de finanţare pentru filmul romanesc, cel mai competitiv produs cultural al tarii din ultimii ani, nicidecum transferul a 50% din Fond catre autoritati locale.
- Din 2008, prin aplicarea prevederilor Legii 303/2008, RADEF Romania Film a predat către autorităţile administraţiei publice locale un număr de 107 cinematografe, care -in prezent- cu exceptia a trei cinematografe, nu mai functioneaza potrivit destinatiei initiale.
Autorităţile locale au ignorat insa obligaţiile legale ce le reveneau conform art. II pct 6 din Legea nr 303/2008, respectiv “pentru realizarea interesului public general privind accesul la cultura, autoritatile administratiei publice locale sunt obligate sa asigure, pentru o perioada de minimum 15 ani, cu periodicitatea necesara, difuzare de film cinematografic”.
- In prezent, exista doar 37 de cinematografe apartinind RADEF Romania Film in care se desfasoara proiectie curenta de film, existind un risc iminent ca filmele romaneşti, realizate cu sprijin financiar din Fondul Cinematografic, potrivit legii, sa nu aibă unde sa fie difuzate si sa nu fie vizionate de publicul de pe tot cuprinsul tarii noastre.
- Filmele romanesti patrund cu mare greutate la multiplexuri din cauza programarii de filme American, multe orase mari din tara (Iasi, Timisoara, Sibiu, Galati) neavind niciun acces la filmele romanesti noi. Lipseste cu desavirsire o retea nationala de cinematografe digitalizate care sa difuzeze cu preponderenta film romanesc si European.
Domnule Prim Ministru,
Va amintim ca in capitolul dedicat Culturii din Programul de Guvernare, intre direcţiile de acţiune se regăseşte si „Susţinerea industriei cinematografice romaneşti, pentru a-si intari competitivitatea pe plan internaţional”.
Aplicarea articolelor – in forma lor actuala – din actualul Proiect de Lege privind descentralizarea va duce la diminuarea drastica a Fondului Cinematografic, asadar a resurselor pentru producerea filmului romanesc si la disparitia salilor de cinema (atitea cite mai exista, oricum foarte putine), in concluzie industria cinematografica romaneasca nu va fi sustinuta in niciun fel, masurile propuse intrind in contradictie flagranta cu masurile propuse in Programul de Guvernare.
Propunerile noastre concrete referitoare la Fondul Cinematografic si salile de cinema sunt:
- pastrarea intacta a Fondului Cinematografic al CNC si eliminarea oricaror propuneri de micsorare a Fondului prin diferite masuri care vizeaza fie diminuarea unor contributii la Fond fie transferuri de sume catre autoritati locale
- trecerea in administrarea Ministerului Culturii sau a Centrului National al Cinematografiei (din domeniul public sau privat al statului, dupa caz) a acelor cinematografe care sint inca functionale, modernizate sau cu potential de a fi digitalizate.
Cinematografia romana va putea astfel conta pe o retea de 26 cinematografe care va putea difuza film romanesc si european si care va putea fi administrata si manageriata in mod coerent.
Salile de cinematograf pe care le propunem a face parte din aceasta retea sunt:
“FLORIN PIERSIC” – Cluj-Napoca, “PREMIERA” – Ploiesti, “SERGIU NICOLAESCU” – Targu Jiu, “PATRIA” – Bucuresti, “SCALA” – Bucuresti, “GLORIA” – Bucuresti, “Gradina de vara GLORIA-TITAN” – Bucuresti, “VICTORIA” – Iasi, “REPUBLICA” – Iasi, “DACIA” – Alba Iulia, “UNIREA” – Botosani, “CORSO” – Bucuresti, “PATRIA” – Craiova, “DACIA” – Piatra Neamt, “ARTA” – Sibiu, “DACIA” – Bistrita, “STUDIO” – Constanta, “DACIA” – Arad, “CENTRAL”- Bacau, “DACIA” – Baia Mare, “CENTRAL”- Braila, “DACIA” – Buzau, “PATRIA” – Deva, “MODERN”- Pitesti, “STUDIO” – Timisoara, “TIMIS” – Timisoara
Se va evita astfel posibilitatea ca autoritatile administrativ publice locale sa schimbe destinatia actualelor cinematografe sau sa treaca la inchiderea sau convertirea respectivelor spatii.
De asemenea, prin parteneriate public-privat, Ministerul Culturii (sau CNC) va putea incheia contracte cu diferiti operatori culturali independenti care vor putea gestiona operarea cinematografelor mai sus-mentionate si care vor putea aplica la fonduri structurale pentru modernizarea si digitalizarea salilor.
Eventuala trecere a acestor sali de cinema functionale in administrarea autoritatilor locale va genera un haos evident in ce priveste programarea filmelor, tinind cont ca in afara de 4 ecrane, majoritatea cinematografelor functionale sint dotate inca cu tehnica de proiectie pe film 35mm. In prezent distribuitorii de film romanesc si strain nu produc decit maxim 1-2 copii pe pelicula 35mm care sunt circulate in reteaua RADEF in baza unei programari prealabile. Autoritatile locale nu pot genera nicio strategie coerenta si unitara de distributie a aceluiasi continut cinematografic, ca urmare majoritatea salilor de cinema nu vor avea ce sa difuzeze si autoritatile locale vor stopa proiectiile cinematografice.
In consecinta, va rugam sa dispuneti modificarea proiectului de act normativ in sensul celor mentionate la inceputul scrisorii.
Consideram ca in momentul actual, succesele cinematografiei romane in lume impun regindirea felului in care se pot dezvolta infrastuctura si institutiile cinematografiei romane, gasirea unor noi surse de finantare pentru filmul romanesc, nicidecum diminuarea dramatica a Fondului Cinematografic sau trecerea salilor de cinematograf functionale sub autoritatea administratiilor locale, care nu au nicio competenta in ce priveste activitatea de exploatare cinematografica.
Cu stima,
Lucian Pintilie – regizor
Adrian Sitaru – regizor
Ada Solomon – producator
Alexandru Solomon – regizor
Cristi Puiu – regizor
Anca Puiu – producator
Calin Netzer – regizor
Corneliu Porumboiu – regizor
Florin Serban – regizor
Radu Muntean – regizor
Radu Jude – regizor
Stere Gulea – regizor
Nae Caranfil – regizor
Tudor Giurgiu – regizor
Oana Giurgiu – producator
Radu Gabrea – regizor
Adina Pintilie – regizor
Vivi Dragan Vasile – operator
Velvet Moraru – producator
Catalin Mitulescu – regizor
Daniel Mitulescu – producator
Marcian Lazar – producator
Mihai Chirilov – director festival
Corina Suteu – director festival
Csilla Kato – director festival
Razvan Radulescu – scenarist
Florin Iepan – regizor
Marian Crisan – regizor
Gabriel Achim – regizor
Alexandru Baciu – scenarist
Tudor Cristian Jurgiu – regizor
Iulia Rugina – regizor
Eva Pervolovici – regizor
Dan Burlac – producator
Vlad Ivanov – actor
Andi Vasluianu – actor
Gabriela Suciu – producator
Svetlana Mihailescu – pictor costume
Florin Mihailescu – director de imagine
Doru Nitescu – prorector UNATC
Adrian Titieni – actor, rector UNATC
Monica Birladeanu – actrita
Nicolae Margineanu – regizor
Monica Lazurean Gorgan – producator
Anca Damian – regizor
Sorin Botoşeneanu – decan, Facultatea de Film a UNATC
Irina Trocan – critic de film
Florentina Ciuverca – jurnalist
Adina Bradeanu – Universitatea Westminster, Londra
Cosmin Manolescu – coregraf, manager cultural / Fundatia Gabriela Tudor
Yvonne Irimescu – Societatea Culturală NexT
Oana Răsuceanu – Asociaţia Culturală Control N
Ada Solomon Contactați autorul petiției
Anunț de la administratorul acestui websiteAm închis această petiție și am șters informațiile personale ale semnatarilor.Regulamentul general al Uniunii Europene privind protecția datelor (GDPR) solicită un motiv legitim pentru stocarea informațiilor personale, respectiv ca informațiile să fie stocate pentru cel mai scurt timp posibil. |